Bruk av ubemannede fly, såkalte droner, brer om seg og blir tatt i bruk på stadig nye områder. Bruken av slike fly til sivile formål som kartlegging, forskning, beredskap og klimaovervåking er en næring i rask vekst.

Svalbard og indre Troms

I april 2015 åpnet Arktisk senter for ubemannede fly (ASUF) en testbane for dronefly i Ny-Ålesund på Svalbard. ASUF er et samarbeid mellom NORUT, UiT og Lufttransport. De tar mål av seg til å koble forskning, innovasjon og næringsutvikling, og å være i føringen for droneindustrien innen utdanning, produkt- og teknologiutvikling.

I disse dager jobber programkoordinator Nils Håheim-Saers for Remote Piloted Aircraft System (RPAS) på NORUT med å etablere en dronebase i Bardu og Målselv.

– Den politiske og administrative ledelsen i Bardu og Målselv har vært til stor hjelp og står på for at vi skal kunne bruke skytefeltene i indre Troms, for eksempel Mauken-Blåtind. Målet er å kunne anvende ledig kapasitet i utmarksarealer og luftrom til næringsaktivitet med droner. Disse skytefeltene er utmark som Forsvaret allerede har båndlagt i Bardu og Målselv til sin øvingsvirksomhet.

Håheim-Saers viser til at NORUT gjennom et slikt samarbeid med Forsvaret ønsker å bidra til etablering av nye arbeidsplasser lokalt og la Nord-Norge beholde ledelsen i norsk droneindustri gjennom smart anvendelse av det arealet som allerede er båndlagt av Forsvaret.

Godkjenning

Nå håper han de også kan etablere en tredje testbane for droner, ved Tromsø. I den forbindelse har han sendt en henvendelse til kommunen med spørsmål om bistand, etter å ha funnet et velegnet område nord på fastlandet.

– Toppen av kransekaken ville vært å en dronebase på Snarbyeidet. Området er akkurat utenfor kontrollsonen for flyplassen og er passe åpent. I dag må vi i enkelte tilfeller til dronebasen vår på Svalbard når vi skal teste droner. Vi trenger en lokalitet nær Tromsø sånn at vi slipper overnatting, sier Håheim-Saers.

Luftfartstilsynet har tidligere godkjent Snarby som operativt testområde for NORUT, og det er etablert prosedyrer for samhandling med Avinor på Tromsø lufthavn. Samlet vil de tre testfasilitetene på Svalbard, indre Troms og Snarby kunne dekke Norskehavet, Barentshavet og det arktiske havet opp mot Nordpolen, både med tanke på forskning og beredskap.

Populær utdanning

Fra høsten tas de første studentene opp til den treårige ingeniør studiet (bachelor) i droneteknologi. En testbane for droner vil også være kjærkomment for studentene.

– Vi er avhengige av et treningsområde relativt nær Tromsø. Vi har sett på flere muligheter, og Snarbyeidet peker seg ut. Det er lite bebyggelse og nær havet. Her kan man enkelt gjøre flyoperasjoner utenfor synsvidde. Vi vil trenge en rullebane fra høsten 2018, sier prosjektleder Håvard Mjøen ved ingeniørutdanningen i droneteknologi ved UiT.

Dette er den eneste dronepilotutdanningen i Norge, og interessen for å komme inn er stor. 20. juli blir det klart hvilke 30 studenter som for tilbud om studieplass.

– Det er stor interesse, med mange søkere. Det er det ingeniørstudiet det er mest interesse for. 73 søkere har droneteknologi som førstevalg, mens 261 har studiet på sin liste, sier Mjøen.