Rådhuset: På dagens byrådskonferanse ble konklusjonene i utredningen om brukerfinansiering, som ble bestilt av kommunestyret 30. mars, presentert. Anbefalingen er klar, bompengefinansiering er den beste løsningen etter at tre alternativer er vurdert.

Prinsippvedtak

– Det er bokstavelig talt ingen vei utenom bompenger dersom Tromsø kommune skal få gjennomført infrastruktur- og utbyggingstiltak på samferdselssektoren, som vi er avhengige av. Dette er et prinsippvedtak og et svar på det kommunestyret ba om. Når det gjelder antall bompengestasjoner, hvor de skal ligge og prisnivået, må det komme i neste omgang, sier Ragni Løkholm Ramberg, byråd for byutvikling.

Både veiprising og økning av den lokale drivstoffavgiften som også er utredet, er forkastet. Dagens drivstoffavgift utløser rett og slett ikke nok penger til at de store samferdselstiltakene kan gjennomføres innen rimelig tid.

Advarer mot prisøkning

Ramberg vises til at det ikke er sikkert at den spesielle drivstoffavgiften i Tromsø, som forutsetter at staten og fylkeskommunen bidrar med like mye, får fortsette

– Ingen kommuner har innført veiprising og det anbefales ikke innført i Tromsø heller. Skal vi oppnå målene i Transportnett Tromsø må drivstoffavgiften økes med 15–20 kroner per liter forutsatt dagens omsetning. I utredningen advares det mot en slik løsning på grunn av faren for handelslekkasje, det vil åpne for uforsvarlig transport og oppbevaring av drivstoff, og det er rett og slett ikke tilrådelig, sier Ramberg.

Hun er forberedt på at et vedtak om bompenger vil skape reaksjoner.

– Denne type tiltak fører alltid med seg reaksjoner, samtidig er det enighet og forståelse for at vi trenger et samferdselsløft i Tromsø. Dagens situasjon er en bremsekloss og ikke holdbar, derfor kommer vi ikke utenom bompenger.

Bompenger i alle byer

Tromsø er en av ni norske byer som er utpekt til å komme inn under bymiljøavtalen med staten. Bodø og Harstad har vedtatt bompenger og kjemper om de store samferdselsmidlene.

– Alle byene har innført bompenger, det er sånn de får bygd vei. Null-alternativet, å fortsette som før, betyr at vi ikke får bygd de veiene vi ønsker, som blant annet vil gå utover næringslivet, sier Ragni Løkholm Ramberg.

Det er Statens vegvesen og administrasjonen i Tromsø kommune som har utredet de ulike alternativene for brukerfinansiering.

Byrådet vedtok mandag ettermiddag innstilingen enstemmig.