Utbygger Polarkanten AS har inngått leieavtale med kommunen om bruk av nabotomta, «taxitomta», til midlertidig parkering i forbindelse med byggingen. Kontorbygget på 9.700 kvadratmeter på Strandveien 32–34 (Esso-tomta) begynner å bli ferdig utvendig, og nå frykter utbygger hvordan det kommer til å bli rundt bygget.

– Når skatteeetaten flytter inn i flotte, moderne kontorlokaler vil vi ikke at det skal se slik ut. Vi vil forskjønne hele området, sier styreleder Stig Tore Johnsen i Polarkanten AS.

Trekker ned

I vinter sendte han brev til kommunen hvor han foreslår tiltak for å forskjønne området, men har ennå ikke fått svar. Han viser til at det er vanskelig å få til noe skikkelig fordi eksisterende bygningsmasse er i veien.

– I tillegg til den praktiske utnyttelsen av eiendommen, er det også estetiske forhold ved å beholde dagens bygningsmasse. Uten å fornærme noen, så fremstår bygningsmassen på taxitomta svært nedslitt og forsarvet, noe som vil trekke ned helhetsinntrykket i området når vårt moderne bygg står ferdig, skriver Johnsen i brevet stilet til finansbyråd Jens Ingvald Olsen (Rødt).

Peab som står for nybygget vurderte de gamle taxi-lokalene som brakkrigg for arbeiderne.

– De var altfor dårlige og slitte, sier Johnsen.

Han sier de har ambisjoner om å bidra til å løfte området rundt Hålogaland Teater som byområde.

Må rehabiliteres

– Vi tar oss derfor den frihet å foreslå for kommunen at bebyggelsen på taxitomta saneres, og at området opprustes og midlertidig tas i bruk til parkeringsarealer i påvente av at parkeringsanlegget i fjellet er ferdig, slik dagens leieavtale legger opp til.

Det forrige byrådet kjøpte Strandveien 30 fra Tromsø Taxi for 15 millioner kroner i 2014. Ifølge byråd for finans, Jens Ingvald Olsen jobbes det internt med hva som skal skje med eiendomsmassen etter at det har vært gjort en bruksvurdering.

– Det har vært vurdert om Slottet på Skattøra kunne bruke de gamle lokalene og vaskehallene til sin virksomhet, men ut ifra det jeg har fått referert er konklusjonen at det vil kreve en omfattende rehabiliteringsarbeid for å gjøre lokalene anvendelige, sier Olsen.

Riving vil koste

Selv om det ikke er noen konkret sak ennå, utelukker ikke finansbyråden at riving kan bli aktuelt. Også det er et kostnadsspørsmål for kommunen.

– Det er ikke usannsynlig at lokalene blir revet. Utbyggingstjenesten jobber med hva som skal skje med eiendommen. Jeg er enig at lokalene ikke akkurat forskjønner området, og selv om den foreløpige vurderingen er at de ikke er egnet til kommunale formål, er en riving forbundet med kostnader. Det kan også være forurensing i grunnen som krever miljøsansering.