Det var i hvert fall budskapet da byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg, Sentrumsforeningens Lena Nymark og gårdeier og Høyre-politiker Lars Echroll traff iTromsø midt i Storgata i går.

De tre fortalte at det nå skjer store ting i arbeidet med å få til en «drive» i sentrum – stikk i strid med det etablerte bildet av sentrumsdød og elendighet.

– Det er større entusiasme i sentrum enn på veldig lenge og det er denne entusiasmen vi ønsker å ta vare på, sier Ramberg.

Gratis korttidsparkering

Debattens bølger har gått høye i forbindelse med byrådets forslag om å stenge Skippergata for privatbilisme.

Mandag kom imidlertid byråden med konkrete forslag til hvordan man skal kunne dempe de negative konsekvensene for næringslivet i bykjernen.

– Vi har tidligere vurdert å skyve på prøveperioden til neste vår for å unngå kollisjon med større veiarbeider som Tromsøysundtunnelen. Nå fremmer vi også forslag om gratis korttidsparkering i sentrum i samme periode, sier Ramberg.

Like vilkår med Langnes

Hun ser for seg at det blir gratis å parkere i tunnelanlegget og andre kommunale parkeringsplasser i sentrum i en eller to timer.

Gratis parkering har lenge vært et ønske fra Sentrumsforeningen, men byrådet var lenge negative til å innføre en slik ordning. Nå har de endret mening.

– Det vil i seg selv ikke øke privatbilismen inn til sentrum, men vil bety mye for næringslivet som vil få et utjevnet konkurransefortrinn i forhold til Langnes, sier Ramberg.

Positiv Sentrumsforening

Lena Nymark, daglig leder i Sentrumsforeningen, er fortsatt negativ til stenging av Skippergata, men sier at gratis parkering like fullt er svært velkomment.

– Vi er svært positive til dette, og vi har lenge etterlyst et slikt tiltak for å kunne konkurrere mot Langnes på samme vilkår, sier hun.

Gratis parkering er imidlertid ikke det eneste som er på gang i sentrum. Torsdag denne uken skal sentrumsforeningen og gårdeierne i sentrum ha et såkalt "arbeidsmøte" hvor de skal drrøfte spørsmålet om å danne et sentrumsselskap. Trolig vil dette få formen av et aksjeselskap som vil få i oppdrag å ta seg av felles arbeidsoppgaver for gårdeierne.

– Det er svært positivt. Noe må gjøres i sentrum, og vi har alle noe å tjene på i form av stordriftsfordeler, felles policyer om eksempelvis åpningstider og fysisk arbeid som må utføres, sier Lars Echroll.

Dele på ansvar og kostnader

Kommunen har ennå ikke bestemt seg for hvorvidt man ønsker å inngå i er slikt aksjeselskap, men Ramberg sier at kommunen vil ha et forpliktende og langsiktig samarbeid med et slikt selskap.

– Kommunen er selv en stor gårdeier i sentrum, sier hun.

Ifølge Lena Nymark deler aktørene i sentrum mange interesser – alt fra finansieringen av ASVOs renholdsgruppe, julegatebelysningen til oppgradering og pynting av parkområder.

– Tidligere har dette skjedd mer eller mindre etter dugnadsprinsippet – nå håper vi på at det skal bli langt mer profesjonalisert, sier hun.