– Når det gjelder spørsmål rundt priser på parkering har kommunestyret gitt disse fullmaktene til Tromsø parkering. Det er derfor parkeringsselskapet som eventuelt skal innføre forslaget fra Sentrumsforeningen, opplyser Reinholdtsen.

iTromsø skrev denne uken om hvordan man skal kunne dempe de negative konsekvensene for næringslivet i bykjernen, dersom Skippergata stenges for privatbilisme. Et av forslagene fra Sentrumsforeningen og byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg, er å innføre gratis korttidsparkering i sentrum.

Utredes videre

– I utgangspunktet synes jeg dette er bra. Jeg er ikke ute etter å krangle, men det er ingenting som heter gratis parkering. Men vi skal se på det og vi skal finne en løsning på det, sier styrelederen i Tromsø Parkering.

Reinholdtsen legger til at han og byråden har diskutert saken, og at han mener Ramberg har noen spennende tanker som det er vel verdt å utrede videre.

– Vi har derfor planlagt ytterligere møter om saken. Dernest vil saken selvsagt også bli behandlet i mitt styre. Sentrum står foran en storstilt opprustning, og det vil være hull i hodet om ikke kommunens parkeringsselskap var med, utdyper Reinholdtsen.

LES KOMMENTAREN: "La oss nå prøve"

Noen må betale

Han er likevel klar på at noen andre må ta regningen hvis en gratis korttidsparkering skal innføres.

– Det kan være at vi må gjøre annen parkering dyrere. Hvis de som kommer til sentrum for å handle skal få en eller to timer gratis parkering, så må vi kanskje gjøre det dyrere for dem som står parkert hele dagen, forklarer Reinholdtsen.

Han opplyser at Tromsø Parkering i dag betaler 11 millioner kroner i utbytte til kommunen, og om lag fem millioner i selskapsskatt.

– Om selskapet skal belastes kostnadene ved gratis parkering, vil dette medføre at kommunen må senke ambisjonene om utbytte. Det igjen betyr at det er kommunens innbyggere som betaler for gratis parkering.

Store investeringer

Ved innføring av gratis korttidsparkering vil en differensiering av prisnivået for øvrig sørge for at selskapet får inn de pengene som selskapet skal ta inn, ifølge Reinholdtsen.

– Pengene går til utbytte og opplasting av egenkapital. Allerede er Tromsø Parkering AS et av byens mest solide selskap, sier styrelederen, som legger til at de likevel skal investere mye penger fremover:

– Reguleringsplanen er til behandling. Vi står foran en investering på om lag 400 millioner kroner i inntil 1.000 nye P-plasser i fjellet. Da får vi en meget stor andel av bilene vekk fra bybildet. Dette er det politisk enighet om i kommunestyret. Det vil bli et enormt løft for sentrum.