Det var den tanken som slo meg da jeg så dagens bilde for første gang. For der har jeg da vitterlig stått selv! Kanskje ikke akkurat her på Dampskipskaia i Tromsø hvor byens drosjesjåfører står og venter på en tur, eller der byens borgere står og venter i spenning. Men ventende på hurtigruta, et kjent fenomen for mange nordlendinger, uansett hvor langs kysten vi kommer fra.

De reisendes kafé

Med det som bakgrunn er det rørende å se hvordan folk skynder seg nedover Kirkegata for å ta båten imot på dette bildet som sannsynligvis er tatt på slutten av 1930-tallet.

Til høyre ser vi snurten av Kirkegata 1 hvor Kafé Iduns bestyrerinne Betzy Larsen holdt åpent til ukurante tider av hensyn til de reisende. Her kunne de ikke bare få seg en matbit, men også underholdning i form av levende musikk hvis de var heldige.

Havnebygget

Dette bygget hadde flere prominente eiere, deriblant fogd Dreijer, byggherre Evjen og Harald Berg, hvorfra han ekspederte dampskip da han startet opp i 1914. Da dette bildet ble tatt hadde Berg flyttet til Sjøfartsbygningen på Roald Amundsens plass 1. Kirkegata 1 ble revet under krigen. Tomtas arvtaker, et lavt kaiskur, ble fjernet på 60-tallet og erstattet av Havnebygget som sto ferdig i 1970.

Øien-kiosken

STASBYGG: Kirkegata 1 er forsvunnet for lenge siden, men da Harald Berg holdt til her rundt 1914 var det, til forretningsgård å være, et stasbygg. Dette bildet, om det skulle være tvil, er fra den tiden.

Også Olufine Øien fant det lukrativt å holde Øien-kiosken lengre åpent enn de andre butikkene. I kiosken som vi skimter bak Kirkegata 2 (hvor Visit Tromsø har kontor i dag) fikk de reisende kjøpt blant annet postkort, magasiner og aviser.

Bak kiosken, på andre siden av Roald Amundsens plass, står skråstilte Sagatun kafé hvor Quality Hotel Saga står i dag.

Bak Kirkegata 1 ser vi Kaigata 1 som ble så brannskadd 2. januar 1943 at den måtte kondemneres og det ble da satt opp to brakker av den tyske okkupasjonsmakten. Adressa er ikke i bruk i dag.

Blomstrende næring

På andre siden av Kaigata ligger det et stasbygg som vel er lett gjenkjennelig for de fleste. På denne tiden var dette Post- og telegrafbygget og selv om inngangen er fra Kirkegata, har den altså adresse Sjøgata 1.

Hvis tidsangivelsen sånn noenlunde stemmer, er det vel 20 år siden byen fikk sin første drosje i 1916. Og det ser ut til at drosjenæringen blomstrer i byen. Som vi alle vet er det godt å få litt hjelp opp tromsøbakkene når man ankommer med mye bagasje.

Kilde: Lokalhistoiewiki.no