For nøyaktig 40 år siden lanserte Volkswagen modellen Golf GTI. De regnet med at den kunne ha et salgspotensial på størrelsesorden 5000 biler, og la opp produksjonstakten deretter.

De tok feil. Etter to måneder var 5000 biler solgt, og ventelistene vokste seg så store at Volkswagen måtte gå ut offentlig og unnskylde seg overfor kundene.

KJENNER: Jan Tore Kopperud har eid Golf GTI-er fra seks av de sju generasjonene.

– Bilen hadde bra prestasjoner i forhold til pris, og de kunne helt klart tatt seg bedre betalt, sier Jan Tore Kopperud, som til daglig er produktsjef for Volkswagen Golf hos den norske importøren. Selv har han eid biler fra alle Golf GTI-generasjonene, bortsett fra den tredje, og har i dag de to bilene på bildene her.

Den røde er det aller siste tilskuddet på GTI-stammen, en Clubsport-versjon, som har 265 hestekrefter. Bilen i sølv er fra den aller første generasjonen, en 1983 utgave med en 1,8 liters motor på 112 hestekrefter.

Bråker

– Det er veldig stor forskjell å kjøre denne bilen i forhold til en moderne GTI. Bilen er veldig enkel, spinkelt bygd, med tynne dører og bråker mye mer enn man er vant til i dag. Opplevelsen er langt mer mekanisk, og bilen føles veldig kvikk og sporty. Ingen nye biler veier så lite som en første generasjons Golf GTI, sier Kopperud.

De veier nemlig ikke mer enn 810 kilo, drøyt 500 kilo mindre en dagens GTI. De første GTI-ene gjorde null til hundre på ni sekunder, noe som var friskt i sin samtid.

Kopperund mener at suksessen til bilen var at den traff et hull i datidens bilmarked. Bilene som bød på sportslige kjøreopplevelser, var sportsbiler som kostet mye. Mens en Golf GTI, som kostet 65.270 kroner i 1976, var oppnåelig for et bredt publikum.

LITT FORSKJELL: Mye har skjedd på 40 år, men den røde stripen i grillen og ved lyktene har vært med hele veien.

Stigende pris

GTI er nå i sin sjuende generasjon og er produsert i over to millioner eksemplarer. Den skapte sin egen bilklasse, «GTI-bilene,» og så å si alle bilprodusenter med en kompaktbil i sortimentet lager eller har lagd en slik bil.

LES OGSÅ: SUV-suksess skal redde ryktet til dette bilmerket (for abonnenter)

Kopperud kjøpte den sølvfargede GTI-en i 2002, for 30.000 kroner. De fleste av disse bilene har over årene bli kjørt til vrak eller er rett og slett brukt opp, og han anslår at det er rundt 50 igjen av den første generasjonen på norske veier, hvor halvparten er i god stand.

– Prisene er på vei opp, de som drømte om dem da de var unge begynner å få øyene opp for bilene igjen, og de er ikke lette å få tak i. Med noen måneders mellomrom kan det dukke opp en på Finn, og i Tyskland er disse bilene enda dyrere enn i Norge. For en fin utgave må man fort ut med noe som tilsvarer 150.000 kroner.