2015 viste seg å bli et gullår for Hurtigruten med det beste driftsresultatet gjennom tidene. I februar kunne konsernsjefen vise driftsresultat på 923 millioner kroner i 2015. I 2014 var resultatet 652 millioner kroner. Skjeldam selv tror dette bare er begynnelsen på veksten.

– Vi legger opp til at 2016 skal bli enda bedre, sier Skjeldam som er på plass i Svolvær i forbindelse med dåpen av det nye skipet «Spitsbergen».

«Spitsbergen» ble kjøpt av Hurtigruten våren 2015 og er blitt totalrenovert gjennom vinteren. Onsdag var det duket for dåp av det nye hurtigruteskipet.

– Vi er utrolig stolte. Det har vært en voldsom entusiasme i Svolvær for at vi har lagt dåpen hit. Det var faktisk kø utenfor av folk som ville se skipet, sier Skjeldam.

– Hva vil dette skipet ha å si for Hurtigruten i tiden fremover?

– Det er investert mange hundre millioner kroner i «Spitsbergen». Det blir et utrolig viktig skip for oss. Skipet har blant annet helt riktig størrelse som gjør at vi kan bruke det langs norskekysten, samt på litt mer eksotiske destinasjoner. Allerede neste sommer drar skipet til blant annet Canada, Grønland, Island og Svalbard.

– Hvordan ser sommeren ut for Hurtigruten?

– Vi kommer til å få en veldig god sommer og et godt år. For oss er det viktig å fortsette det arbeidet med fornyelse med både ny design og nye skip, produktinnovasjon og utvikle stadig flere utflukter langs kysten. Alt i alt er det et veldig høyt aktivitetsnivå. Det er stor entusiasme for det vi skal gjøre fremover.

– Hva er det du ser mest fram til i årene som kommer?

– Det finnes enorme muligheter, og jeg ser veldig fram til å fortsette fornyelsen av Hurtigruten. Hurtigruten er en merkevare og har muligheten til videre ekspansjon. Det er det vi gjør i arktisk, samtidig som vi bruker kunnskapen og historien vår.

– Det er jo flere ting som skjer fremover i Hurtigruten. Det ble jo blant annet signert kontrakt med Kleven-verftet om bygging av inntil fire nye skip. Hvordan vil denne investeringen påvirke reiselivet i Norge?

– I det siste har vi fått pusset opp 90-tallsskipene, og vi har fått fantastiske tilbakemelding for dette. Det var en viktig del av strategien for å fornye oss. Vi har også tegnet en intensjonsavtale med Kleven. Det blir en viktig ekspansjon for oss. Det blir de første spesiallagede eksplorerskipene. De er spesiallaget for kombinasjon med fart langs norskekysten og andre plasser i verden. Dette blir en veldig viktig bærebjelke for fremtidens Hurtigruten.

– Hurtigruten hadde i prosessen vurdert 12 verft over hele verden. Var det viktig for dere at verftet som fikk kontrakten var norsk?

– Vi har vår tilhørighet langs norskekysten og har vår historie her. Det er veldig artig at et norsk selskap trakk det lengste strået her. Norske verft har stor kompetanse, og det er hyggelig å kunne bidra.

– Vi må også innom feiden mellom Hurtigruten og Tromsø Havn. Dere vurderer jo en privat havn i Troms. Hvor langt er dere kommet i forhandlingene med kommunen?

– Vi har en god dialog med Tromsø kommune, og vi får se hvor det ender. Vi håper selvfølgelig at vi kommer til en løsning. Det vil være veldig trist hvis vi må flytte ut av sentrum. Det er handelsstanden og reiseselskaper i sentrum som vil lide av dette.

– Hvordan ser du på Hurtigrutens posisjon i dag?

– Vi har kommet godt på vei. Sist Hurtigruten hadde en tilfredsstillende økonomi var på 1990-tallet. Jeg er utrolig tilfreds med innsatsen som er gjort de siste årene. Vi har gått fra et selskap som på ingen måte hadde investeringskraft, til et selskap som nå har mulighet til å utvikle seg og investere. Jeg er kjempestolt over de ansatte som har bidratt til denne snuoperasjonen.

– Du skal vel også ha noe av æren?

– Jeg smiler bare og tar imot, men det er de ansatte som skal ha æren for dette, sier han.

– Hvordan vil Tromsø få utbytte av Hurtigrutens voksende popularitet?

– Tromsø kan få så mye utbytte av det som de ønsker selv. Det vil si at det ligger noen enorme muligheter i byen hvis de selv ønsker det. Det kan blant annet være flere turistselskaper og bedre utnyttelse av den arktiske posisjonen.

Tre om Skjeldam:

Trygve Hegnar, styreleder i Hurtigruten: – Daniel er veldig god. Han leverer gode resultater og er svært hardtarbeidende. Han har også vært utrolig viktig i denne snuoperasjonen til Hurtigruten den siste tiden.
Asta Lassesen, finansdirektør i Hurtigruten: – Daniel er en tydelig og svært inspirerende leder. Han har et «outstanding» energinivå, og det er aldri en kjedelig dag på jobb sammen med ham. Hans evne til å finne gode løsninger er imponerende og noe av det første, og kanskje viktigste, jeg lærte av han er å alltid utfordre etablerte sannheter.
Daniel Andersen, Nordic Choice Hotels: – Da Hurtigruten trengte en ny leder for noen år siden, var Daniel det åpenbare førstevalget. Han er en utrolig energisk person. Hans kunnskaper er helt sentrale for oss. Han driver selskapet fremover.