Før arbeideren i smelteverket i Nikel ble foreviget, opererte Nordlys-journalisten som en toppidrettsutøver. Over tid studerte han bøker til de beste presse- og dokumentarfotografene i verden og gjorde en målrettet innsats med å analysere arbeidsmetodene bak tusenvis av meritterte foto.

fotograf: Ola Solvang har jobbet i Nordlys siden 80-tallet med både journalistikk og foto. I sistnevnte kategori er han premiert en rekke ganger.

Dokumentarprosjekt

På den måten lærte unge Solvang seg kunsten å ta «vinnerbildet». Da han under et dokumentarprosjekt til Nikel vinteren 1996 kom over dette motivet, ble det ikke bare beste dokumentarbilde samme år. Solvang stakk også av med tittelen «Årets bilde». Fotografiene ble også premiert to år senere.

Med ryggen til

– Jeg husker at arbeideren sto med ryggen til. Da han snudde seg, trykket jeg på utløseren. Samtidig fikk jeg beskjed om å reise til helvete, forteller Solvang som senere ble gode venn med mannen.

– For oss som jobbet med bilder i nordnorske aviser, var det nærmest umulig å vinne fram i den prestisjetunge konkurransen. Prisene gikk til fotografer i de store riksavisene.

Menneskene bak

I forbindelse med dokumentarprosjektet, kom Ola Solvang i kontakt med menneskene bak stereotypiene som dominerte mediebildet i årene etter Sovjetunionens fall. Det ga ham muligheten til å få de bildene han ønsket.

Personlig målsetting

Da bildet av russeren ble kåret til årets beste pressebilde, kulminerte også en langsiktig, personlig målsetting om å vinne en plass i presse – og dokumentarfotogafenes elitedivisjon.

– Samtidig hadde jeg ett års permisjon for å studere russisk. Det ga meg muligheten til å investere tid i et prosjekt som gikk over all forventning og som viser at det med litt talent, er mulig å nå så langt du vil dersom du er villig til å satse, konkluderer Ola Solvang.

PS! Har du et blinkskudd med en tilhørende, god historie? Ta kontakt med journalist John Strandmo på telefon 913 72 100 eller john@itromso.no.