Siden 2008, da svenske Kent var headliner, har billettsalget og økonomien til Buktafestivalen dalt og dalt. I fjor gikk mye galt, og festivalen endte opp med å gå 2 millioner kroner i underskudd.

Dermed måtte man ta grep og få folk tilbake på Buktafestivalen. Svaret var å spisse profilen.

– Vi tok grep i alle ledd og fokuserte på å tydeliggjøre vår profil. Vi merket at det har vært en publikumsnormalisering siden toppåret i 2008. Målgruppen vår ligger mellom 25 og 45 år, og vi hadde kanskje ikke fornyet oss nok. Vårt publikum har blitt eldre og noen har falt fra uten at vi har klart å tiltrekke oss nye, sier festivalsjef Lasse Lauritz Pettersen til iTromsø.

Les alt om Buktafestivalen her

21.000 innom

Med videoer i sosiale medier, nye logoer, klarere profil på både bookinger og mat på festivalområdet har staben lokket publikum tilbake på Bukta ved å kommunisere og bygge opp en energi hos billettkjøperne – og det bare på ett år.

Resultatet av prosessen var et nærmest utsolgt Bukta 2016.

– Det har vært jobbet utrolig bra med tiltakene som måtte gjøres. Vi fulgte rett og slett ikke med og trengte å fornye oss. Vårt mål er at tromsøfolk skal sette av denne uken i året for å gå på vår festival, sier Pettersen.

Han drar fram detaljene i Bukta som skaper en identitet og en gjenkjennelse hos publikum.

– Sjarken vi har plassert her, fiskekakene vi steker og musikken vi presenterer er med på å forsterke triggerpunktene som utgjør Bukta. Det er bare å se hvor mange som kom i år.

  • Lurer du på hvor mange som spilte, hvor mye øl det ble drukket og hvor mye det ble spist på Bukta? Her får du svaret!

  • Les også: Bukta oppsummert i tall

Manglet 500 billetter

Med 21.000 festivalgjengere innom Telegrafbukta over tre dager i år, hvor 3.000 av dem var på gratisarrangementet «Bukta for alle», kategoriserer naturligvis Pettersen snuoperasjonen som en suksesshistorie.

– Det har aldri vært dramatisk for oss. Vårt mål er ikke å generere et overskudd for å hente ut utbytte. Vi skal lage Norges beste rockefestival og ivareta det nordnorske rockemiljøet. Det har vi alltid lykkes med.

Han innrømmer likevel at det ikke var hyggelig lesing da festivalen i fjor opplevde at publikum rett og slett sviktet.

Staben hadde kalkulert med 500-600 flere solgte billetter, noe som hadde betydd om lag 1-1,5 millioner kroner mer i kassa til festivalen, som har omtrent 10 millioner kroner i budsjett.

Tok kontroll

Det er 35 personer i Bukta-staben, hvor alle er mellom 18–35 år. Alle har ulike funksjoner, men opererer med en flat struktur når det kommer til utviklingen av festivalen.

– Det er ikke tilfeldig at det fungerer. Gjennom en tydelig kommunikasjon må vi ta kontroll over publikums forventninger. Vi får ikke de største navnene i verden, og det er det vi har lært fra 2008 at man må tenke «profil» hele veien. Det er det som skiller oss ut, og det er derfor folk for eksempel ikke legger bryllup til Bukta-helga. Vi har invitert publikum til vår boble og fått dem med oss. Vi ble kanskje glemt og mistet mange, men nå har folk kommet tilbake, sier Pettersen.