Seksjonsleder Eirin Blix forteller at Statens vegvesen bruker 310 millioner kroner i denne omgangen. Til sammenligning kan nevnes at da tunnelene sto ferdige i 1994, var prislappen på 622 millioner 2016-kroner.

Skal redde liv

nødtelefoner: Nye nødtelefoner er på plass. Eirin Blix oppfordrer publikum til å benytte disse ved ulykker.

– Vi har tenkt sikkerhet fra første dag. Blant annet er det montert såkalte støtputer – element som skal begrense skader. Disse er plassert på steder der tunnelveggen ikke er rett og hvor det i årenes løp har vært flere, alvorlige ulykker som har kostet syv mennesker livet og to er blitt alvorlig skadet.

Ifølge Blix er Tromsøysundtunnelen den første i landet med dette utstyret.

Mye nytt

overvåkes: 133 kamera av denne typen er i begge tunnelløpene og overvåker hver kvadratmeter. Om nødvendig, kan tunnelene stenges i løpet av kort tid.

Men sikkerhetstiltakene stopper ikke med det. Nå er det laget 15 nødgjennomganger mellom løpene – passasjer som kan benyttes i krisesituasjoner.

– Gjennomgangene er bygget så store at vi kan sende gjennom kjøretøy – også store brann- og redningsbiler. I tillegg til at hver kvadratmeter overvåkes ved hjelp av 133 nye kameraer, er ventilasjonen rustet opp og tre nye pumper skal ta unna overflatevann, sier Blix

Bruk nødtelefonene

pumper: Tre nye pumper er installert for å suge opp overflatevann fra kjørebanene. Totalt er det snakk om 2.200.000 liter i døgnet.

Samtidig benytter seksjonslederen muligheten til å sende en henstilling til brukerne dersom en ulykke skulle inntreffe:

– Selv om Tromsøysundtunnelen har full mobildekning, vil jeg på det sterkeste oppfordre folk til å benytte nødtelefonene om noe skulle skje. Da vil overvåkingssentralen vite helt nøyaktig hvor du befinner deg i tunnelen og hjelpen vil komme raskere til stedet.

Stenger tunnelen

åpnes: Snart er T1 klar for åpning. Bedre belysning og kritthvite vegger skal «åpne opp» tunnelene, sier Jan-Åge Aas-Pettersen (til venstre), Eirin Blix og Geir Bakkevoll.

Eirin Blix trekker også fram løsningen som er montert ved hvert brannslukningsapparat:

– Dersom ett løftes av holderen, blir det oppfattet som en nødssituasjon og bommene på begge sidene går ned. Da stoppes trafikken – noe som vil redusere antall berørte betraktelig sammenlignet med tidligere løsninger.