Byutvikling har foreslått bompenger ved Templarheimen som en av tre tiltak for å begrense bilbruken i Tromsø.

Dette får tidligere byråd i byutvikling, Britt Hege Alvarstein, til å reagere.

– Jeg syns det er urettferdig. For det første så rammer du dem som har dårlig råd. Jeg ser i tillegg ikke for meg at folk vil gå dit med 2–3 unger og våte klær, sier Alvarstein, som har fått med seg forslaget til byutvikling.

– Rammer idretten

Hun forteller at det i verste fall vil gå ut over idrettstilbudet til barn.

– For noen er det kanskje ikke så nøye med 100 kroner, men for andre er det store summer. Det nytter ikke å sende unger med bussen med masse utstyr, og de ser kanskje at de må kutte ut en del av aktivitetene til barna, sier Alvarstein, som er helt klar på at badelandet vil merke at det er en bomstasjon i nærheten.

– Vi i Frp er imot bompenger i Tromsø. Jeg håper man heller ikke er helt bevisstløs når man setter opp stasjonene, slik at folk som kommer fra distriktet ikke blir «tatt» på vei inn i byen, og i tillegg må betale ved badelandet, sier Alvarstein.

Viktigste for byen

I brevet fra byutviklingssjef Mette Mohåg skriver hun at forslaget gagner den generelle folkehelsa.

– Få tar buss til Onsdagsrennet og Tromsøkarusellen fordi man skal ha med utstyr og ta seg ut og bli svett. Samtidig bidrar dette til økt fysisk aktivitet og i neste øyeblikk økt interesse for løping og sykling fra hjemmet til jobben. Bompengeordning som også betyr økt kostnad ved bilkjøring bidrar i samme retning. Når en bymiljøavtale krever måloppnåelse på redusert bilbruk for byen sett under ett så vil en holdningsendring i bruk av bil til og fra jobb være det viktigste å oppnå for byen.