2015-tallene for Polaria Music Fest AS viser et lite overskudd. Selskapet står bak festivalen Rakettnatt. Daglig leder Henry Leeves ser med blide øyne også på årets økonomiske resultater, selv om Rakettnatt-tallene ikke er klare ennå.

– Vi regner med å oppnå et lignende resultat også i år, selv om det er noen uker med hardt arbeid før vi har nøyaktige tall, presiserer Leeves.

Festivalen solgte ut begge årene. Årets festival var likevel videreutviklet med et større konsept, med Miniraketten og klubbscener.

– Miniraketten skulle vi gjerne hatt flere folk på. Konseptet er ferskt, poengterer Leeves.

Utvikles visuelt

FULLT HUS: For andre året på rad ble Rakettnatt utsolgt.

Rakettnatt er midtveis i evalueringen av årets festival. Verken Leeves eller bookingansvarlig Erlend Mogård Larsen vil gi noen konkrete ideer for neste års festival.

– Foreløpig er det tanker vi gjør oss. Ingenting konkret, med andre ord, sier Mogård Larsen.

Bookingsjefen er imidlertid klar på at festivalkonseptet skal videreutvikles.

– Spesielt kunst-delen av Rakettnatt. Besøkende skal ha visuelle inntrykk, så vel som musikalske og kulinariske. Vi jobber videre med mat og det visuelle til neste år, sier Mogård Larsen.

Skal festivalen utvikles, må den gå med overskudd. I fjor var det 100.000 kroner, i år vil det trolig også bli i den størrelsesordenen.

– Det første året gikk vi en halv million i underskudd. Festivalen er bare tre år gammel, og det har bare vært fem arrangementsdager. Vi har altså bare hatt to muligheter til å justere oss inn. I lys av det nevnte synes jeg vi har en festival som har utviklet seg raskt – også økonomisk, poengterer Mogård Larsen.

Godt besøk

Festivalområdet i år var utvidet til Bispegata. Verdensteateret ble dermed en del av festivalområdet. Rakettnatt ble innbringende også for dem.

– Fredag var en dag på det jevne, mens lørdag ga en bra omsetning. At vi hadde Tungtvann som DJ hjalp nok på med å trekke folk. De gikk rett fra scenen og til oss, slikt sett er det en direkte effekt av festivalen, sier Erling Falch, daglig leder for Verdensteateret kafé og bar.

Ifølge Falch har det til nå i år vært en liten nedgang i den totale omsetninga, sammenlignet med fjoråret. Samtidig har det vært utsolgte festivaler og konserter i byen.

– Mitt inntrykk er at det går litt tregere i utelivsbransjen generelt. De unge har kanskje andre interesser. De går mer på fjellet og mindre på byen, tror Falch.

Utelivsnestor Harry Granås har en litt annen erfaring. Han driver No. 24 og Flyt.

– På begge stedene var det en liten omsetningsøkning i årets første syv måneder. Kun i august har vi hatt en liten nedgang. Vi merker når det er festivaler i nærområdet, da øker omsetninga vår, sier Granås.