Før sommeren arrangerte Veitasenteret flere «Penere Bruktbørser» i hele plan 3, og i august skapte klubbscenen under Rakettnatt liv i senterets underetasje.

Prosjektleder for Veitasenteret, May-Tordis Simonsen, kan fortelle at alt som gjøres i lokalene i kjøpesenteret er en del av en strategi mot det som er en transformasjon av Veitasenteret.

– Vi skal gradvis venne vårt publikum til hva «Nye Veita» skal bli, og aktiviteter vi gjennomfører skal forsterke det, sier Simonsen.

Eget samfunn

TOMT: I dag er det mange tomme lokaler i Veitasenteret.

Hun avslører at deler av Veitasenteret skal gjøres om til en innendørs bakgård hvor «den gode følelsen» skal danne grunnlaget for opplevelsen.

– Her skal du erfare etisk handel og kortreiste, ærlige produkter som gjerne også er produsert her. Vi kjenner ikke til lignende konsept i Norge, derfor har jeg i vårt videreutviklingsarbeid gløttet til storbyer i Europa hvor noe lignende allerede er utprøvd med stor suksess, sier prosjektlederen.

Simonsen forteller videre at konseptet går ut på at gründere skal kunne tilby produkter som de lager selv, som for eksempel redesign. Men også næringslivsaktører som ellers kan identifisere seg med konseptet er velkomne til å ta kontakt, ifølge henne.

– Vi ønsker å lage en bakgård hvor det er et eget samfunn for folk som vil skape noe, og som er opptatt av produksjon og nærhet til kundene. Det er det som skal bli den nye attraksjonen som vi skal skape på Veita. Vi skal være annerledes, dynamisk og en styrke for sentrum. Ikke et kjøpesenter slik du til nå er vant med.

«Veita Børs»

– Vi er i ferd med å lage en bakgård med en innendørs park. Tanken er at hver gründer skal ha sin definerte transparente boks, og spekteret av produkter skal spenne vidt. Det kan være alt fra jernvarehandel til strikketøy. Vi håper at så mange som mulig nå blir fristet til å være med i dette samfunnet, utdyper hun.

Prosjektlederen understreker at konseptet ikke kan kalles et gründerhus, og at arbeidstittelen på konseptet hittil er «Veita Børs».

Hun forteller videre at det snart skal holdes en presentasjon for interessenter som har meldt sin interesse i løpet av sommeren.

– Vi håper også å ha en prototyp av en slik boks klar om kort tid. Da vil man få et mye tydeligere bilde av hvordan det blir, sier hun og benytter samtidig anledningen til å oppfordre mulige interessenter om å ta kontakt.

– Nå er det omtrent 70.000 innbyggere i Tromsø, og jeg tror vi er avhengige av å nå lenger ut enn bare byen Tromsø for å fylle Bakgården Veita Børs med den ønskelige matchen vårt samfunn skal være, legger Simonsen til.

7. og 8. oktober arrangeres det ny Penere bruktbørs på Veita.