Langnes: Den nye internveien, av enkelte kalt «Ikea-veien», skal gå mellom Heiloveien og Ørneveien. Det skal legges til rette med to kjørefelt, og med fortau og sykkelvei på begge sider. Veien er regulert med 19 meter på det som er dagens Ærfuglvei, og 22 meter i den nye traseen nordover.

Protesterer

Krane viser til at kommunen ikke har tatt hensyn til hans merknader eller gått inn på påpekte problematiske forhold, da planen var på høring i fjor.

– Det antas at Ikea-etableringen ble utløsende for forsering av prosessen, i tillegg til det generelle behovet for tilrettelegging av god trafikkflyt i området, skriver han i sine merknader til planen.

Ifølge planen for forlengelse av Ærfuglveien forutsettes det erverv av 374 kvadratmeter til Krane Eiendom AS og Ærfuglveien 6 AS, som Per Krane eier.

– Som der fremgår av våre kommentarer i forbindelse med innsigelser til utvidelse av Ærfuglveien, protesterer vi på ervervelse av tomtegrunn ut over hva som er angitt i områdeplanen. Tomtearealet må erstattes på en redelig måte. En redelig måte er etter mitt syn det man tar seg tid til å bli enige, uten å involvere annen instans, skriver Krane.

Makeskifte

Han håper på enighet med kommunen om makeskifte/overtakelse av annen kommunal eiendom med tilsvarende verdi, med tanke på mulig fremtidig flytting av dagens virksomhet.

– Alternativt må det gjøres oppmerksom på at det arealet som ønskes ervervet er innenfor byggelinjene på eiendommen, og således tilhører næringsarealet. Vi anslår verdien av byggegrunn som har en slik strategisk beliggenhet til å ha en verdi på minst 5.000 kroner per kvadratmeter.

Per Krane ønsker ikke å kommentere merknadene utover det som står i brevet han har sendt kommunen. Av brevet går det fram at han sammen med eieren av Ærfuglveien 2 og 4 har planer for eiendommene i Ærfuglveien.

Høy tomteverdi

– Initiativet vårt er på ingen måte blitt mottatt med positivitet i Tromsø kommune, og heller ikke vårt forsøk på å få endret formål til kombinasjon næring/kontor/bolig er vurdert seriøst, skriver han.

I planen for Ærfuglveien legges det opp til en veibredde på 19 meter, det finner ikke Per Kranse seg i.

– Vi protesterer på en utvidelse av Ærfuglveien ut over de 17 meterne som er angitt i områdeplanen.

Også eieren av Ærfuglveien 2 og 4 mener det må utbetales erstatning for mistet næringsareal dersom kommunen går inn for ekspropriasjon som eneste mulighet for å realiser veien.

– Vi anser tomteareal av en slik strategisk beliggenhet til å være av høy verdi. Videre vurderer vi erstatningen å måtte beregnes ut gjennom påregnet bruk, skriver Andreas Willumsen i Ærfuglveien 2 AS og Ærfuglveien 4 AS.

Mot forlengelse

Direktør Even Liahjell i Einerhagen Eiendom går i sine merknader inn for at det ikke legges til rette for gjennomgangstrafikk i Ærfuglveien. Han mener gjennomgangstrafikken må henvises til Ringveien og at det lages trafikkbegrensende tiltak i Ærfuglveien. Årsaken er at de har planer om å bygge 500–600 boliger øst for Ærfuglveien, og at forlengelse av veien vil føre til mer trafikk, som igjen vil medføre støy og støv.

KRITISK: Grunneier Per Krane vil ikke uten videre avstå grunn til utvidelse og forlengelse av Ærfuglveien. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen