Kursetgjerde fra Møre og Romsdal har studert ved både UiT og Universitetet i Bergen. Han mener forskjellen er som natt og dag.

– Det er store mangler i det faglige opplegget ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning. Pensumlistene for enkelte fag er ikke levert til studentene før flere uker etter semesterstart, selv om bokhandelen på universitetet, Akademia, på magisk vis har hatt den lenge. Pensumlistene bør jo være tilgjengelig før man velger fagene, slik at man kan vurdere hva man synes er interessant, ikke lenge etter man burde vært i gang med studiene, sier han.

Klagde

Kursetgjerde fikk karakteren B på to eksamener i vår, og ba om begrunnelse for karakteren.

– For å komme inn på masteren jeg ønsker må jeg ha et enda høyere snitt enn jeg har i dag. Derfor ba jeg om begrunnelse på karakterene for å vite om de var svak, eller rett under A. Når sensuren kom var utrolig nok begge studiekonsulentene på ferie og jeg måtte vente til de var tilbake før jeg kunne be om begrunnelse. Når jeg til slutt fikk bedt om begrunnelse kom ikke svaret før to og en halv måned etterpå, to måneder etter klagefristen. Det er fullstendig håpløst, sier han.

«Skitt, au»

Studenten forteller at han har opplevd at avtaler ikke har blitt overholdt med fakultetet.

– Jeg fikk beskjed om å ringe sensoren en spesifikk dag i sommer for å få muntlig tilbakemelding på karakteren. Jeg hadde egentlig planer om en båttur i Hjørundfjorden, men måtte avlyse for å ha dekning til å ringe sensoren. Men sensor tok aldri telefonen, selv om jeg ringte flere ganger på det avtalte tidspunktet. Jeg er en veldig tålmodig fyr, men da tenkte jeg faktisk «skitt, au», sier sunnmøringen.

Urettferdig

Han forteller at han også opplever urettferdige prioriteringer på universitetet.

– Det virker som det kun er prestisjestudier som medisin og juss som blir prioritert med de beste byggene, foreleserne og fasilitetene. Vi på HSL-fakultetet blir behandlet som annenrangs studenter.

– Skal man minske frafall og sørge for at studenter fullfører på normert tid, så må ting fungere når man er på universitetet. Det er ikke de stakkars studiekonsulentene jeg vil til livs, men de uholdbare prioriteringene til universitetsledelsen.

Tas på alvor

Rektor ved UiT, Anne Husebekk lytter til kritikken.

– Når studenter klager skal man ta det på ramme alvor. Jeg kjenner ikke dette spesifikke tilfellet, så kan bare uttale meg på generelt grunnlag. Men sånn som det beskrives skal det overhodet ikke være. På generelt linje kan jeg si at retningslinjene skal overholdes, men noen ganger er det gode grunner til at det ikke skjer, men mitt ønske og mål er at vi skal ha fornøyde studenter.

Husebekk deler ikke Kursetgjerdes oppfatning om at HSL-studenter blir behandlet som annenrangs.

– Det er jeg ikke enig i. Vi rangerer ikke studenter. Medisinstudentene har hatt ganske kummerlige forhold. De får et nytt flott bygg nå, men MH-bygget har vært overfylt, og det har ikke hatt en god studiesituasjon. På jussbygget er det også altfor dårlig plass. Jeg forstår ikke HSL-fakultetet skal være mye dårlige, sier hun.

Husebekk klarer nok likevel ikke overbevise Kursetgjerde om å bli ved UiT etter bacheloren.

– Jeg kommer aldri til å ta en master på UiT, jeg vil spare meg for traumene det må innebære, sier han.

LYTTER: Rektor Anne Husebekk tar kritikken på alvor, men mener HSL-fakultetet behandles likt som alle andre fakulteter. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen