Rakettnatt har fått pepper for å stenge av Stortorget under festivalhelgen i slutten av august. Men en ting er sikkert: de bedriftene som havner på innsiden av gjerdene opplever en eventyrlig omsetning gjennom helga.

I fjor opplevde T Tapas omsetningsrekord både fredag og lørdag under festivalen.

– Du kan egentlig bare kopiere det til i år, sier daglig leder Morten Lønstad.

– Også i år ble det omsetningsrekord både fredag og lørdag. Altså slo vi fjoråret!

Tapasrestauranten hentet inn nesten det dobbelte av det de tjener på ei vanlig helg, men Lønstad ønsker ikke å røpe nøyaktig hvor mye det er snakk om.

– I år var vi mer forberedte enn vi var i fjor. Da ble vi tatt på senga av volumet. Rakettnatt betyr mye for oss, og det er veldig bra for et sted som dette. Men mest av alt setter vi pris på at det er aktivitet i sentrum.

– Ønsker dere Rakettnatt velkommen til neste år også?

– Ja, ja, ja!

Rekord

Mange av festivalgjengerne bet seg nok merke i baconlukta som kom flytende jevnt fra Torghuken under Rakettnatt. Der ble det produsert bakte poteter og pannekaker til den store gullmedalje gjennom hele festivalen.

– Det gikk kanonbra for oss under Rakettnatt, forteller Torghuken-gründer Håvard Robertsen.

– Vi hadde rekordomsetning både fredag og lørdag – vi solgte det vi hadde og produserte det vi kunne!

Han har ikke nøyaktige tall for omsetningen, men forteller at det altså gikk bedre for Torghuken under årets festival, enn under fjorårets.

– Vi var mer forberedt i år, enn vi var i fjor, forteller Robertsen.

– Rakettnatt er positivt for alle!

Kaffe med Baileys

Kaffebønna på Stortorget opplevde under festivalen i fjor det de omtalte som en «All time high». I år ble det enda «higher».

– Det enkle svaret er at vi økte fra i fjor. Vi hadde faktisk ei kraftig økning, og vi doblet nesten omsetningen, forteller Pål Einar Eilertsen i Kaffebønna.

– Dette har vært ei rekordhelg for oss på Stortorget.

Eilertsen tror mye av økningen handlet om at de i år plasserte seg smartere og dermed ble mer synlige.

– Samtidig lærte vi også noen ting som vi skal gjøre annerledes til neste år!

Det Kaffebønna solgte aller mest av var kaffe, og kaffe med Baileys.

– Slik som været ble så var det perfekt for folk å få i seg noe varmt. Vi brygget i alle fall 300 liter kaffe, og solgte mange hundre kanelboller.

Tross eventyrlig omsetning synes allikevel ikke Eilertsen at pengene er det viktigste:

– Det som er viktigst er at man tar byrom som dette i bruk. Stortorget er så vanvittig bra for et slikt arrangement. Jeg forstår de som klagde på dårlig tilgjengelighet på formiddagen, men det er bare noe man må lære av til neste år, mener han.

30 prosent økning

Stian Michalsen, daglig leder på Rogers, forteller at utestedet i år opplevde en om lag 30 prosent høyere omsetning enn festivalhelga i fjor.

– På Frost var omsetningen om lag 10 prosent høyere enn i fjor.

– Dette handler nok mye om at været ikke var så bra i år. Jeg ønsker meg dårlig vær hvert år nå, spøker Michalsen.

Men selv om omsetningen var bedre i år enn i fjor, skal det ikke være snakk om rekord for Rogers. Den ble satt tilbake i Døgnvill-tidene.

– Men vi er ikke langt unna Døgnvill, altså, sier Michalsen.

Han vil ikke oppgi konkrete tall, men sier at de i år opplevde en «jævlig bra lørdag».

– Da hadde vi kanskje 30 prosent høyere omsetning enn en ellers god lørdag, forteller han.

– Men helga etter Rakettnatt var imidlertid veldig dårlig! Da lå vi under normal omsetning. Så det jevner seg ut, sier han.

Michalsen er strålende fornøyd med festivalen og samarbeidet.

– Det har vært god dialog fra start til slutt – slik det skal være. Vi er glad for at de har fått det til, og ønsker dem alt vel i evig fremtid!