Sportsbiler har ingen stor del av det norske personbilmarkedet, men segmentet har hatt en formidabel økning i år. Tallet for årets åtte første måneder er langt foran det totale for hele 2015. Veksten så langt i år er på 90 prosent, totalt 493 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Nest mest solgt av sportsbilene, etter Mazda MX-5, er Porsche 911. En modell der billigste utgave koster fra 1.364.000 kroner.

– Ja, vi har solgt veldig mange 911 i Norge i år, og allerede nå har vi slått tidligere rekord ganske ettertrykkelig. Forrige toppår var i 2006 da det ble solgt 55 nye 911 i Norge, sier Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske Porsche-importøren.

Den forrige rekorden ble passert i juni, og ved utgangen av august var det registrert 68 nye Porsche 911 i Norge i år.

Første i 1963

Selve modellen er sjette generasjon av 911 siden den første kom på markedet i 1963. Dagens modell ble lansert i 2012. Ved årsskiftet fikk flere av modellene helt nye motorer. Blant annet ble det for første gang turbomotor på de rimeligste utgavene.

– Det er flere årsaker til økningen. Den nye 911, som ble lansert ved nyttår, har befestet posisjonen som den foretrukne sportsbilen. Dessuten kom de nye turbomotorene gunstig ut med tanke på avgiftsendringen ved nyttår. I tillegg har nok flere oppdaget at det ikke nødvendigvis er så kostbart å ha en 911 ettersom den holder seg godt i verdi, godt hjulpet av prisutviklingen på eldre 911-er, sier Scheel.

Nye avgifter

Avgiftsendringen som slo inn fra januar 2016, gjorde at prisen på en 911 Carrera gikk ned med mellom 100.000 og 130.000 kroner, og 911 Turbo med inntil 180.000 kroner.

LES OGSÅ: Fra nyttår får du ikke parkere gratis med elbil lenger

Ved utgangen av august i fjor hadde Porsche-importøren levert 20 eksemplarer av 911-modellen, og de tror ikke årets tall bare er et resultat av at kundene ventet med å kjøpte til de nye avgiftene og motorene var på plass.

– Vi opplever fremdeles sterk etterspørsel etter 911, og har per i dag ingen usolgte produksjonsplasser tilgjengelig i år. Den globale etterspørselen etter 911 har vært langt høyere enn fabrikken forutså, så vi jobber stadig med å skaffe flere biler til Norge, sier Scheel.

NY MOTOR: Carrera-utgavene til 911 fikk nye motorer ved årsskiftet. For første gang med turbolader. Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix Foto: Cornelius Poppe / NTB/scanpix
GODT FORNØYD: Sjef for den norske Porsche-importøren, Morten Scheel, sier de selger alt de kan få tak i av 911-modellen Foto: Produsenten