Tross det milde høstværet, har Nobina allerede begynt å legge om til piggdekk på sine busser.

– Ja, vi har begynt så smått å legge om på noen busser. Vi begynner alltid å legge om den siste uka i september og det tar omtrent en måned å få lagt om på alle bussene, bekrefter driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen, til iTromsø mandag, når kalenderen viser 26. september.

140 busser

Han forteller at selskapet har 140 busser som skal gjennom dekkskifte.

– Dette er jo Tromsø og det er ikke unormalt at snøen kommer på denne tiden av året.

– Men nå er det jo ikke akkurat vær som tilsier at piggdekk er nødvendig?

– Vi vet at regelen er etter 15. oktober, men vi er nødt til å ha alle bussene ferdig med vinterdekk når den første snøen kommer. Da blir det fullt trøkk og hvis ikke alle bussene er klare for vinterføre blir det vanskelig å avvikle trafikken, sier Nilssen.

Ikke tillatelse

– Det er vel bare tillatt å legge om tidligere dersom føret krever det?

– Ja, og vi har strengt tatt ingen egen tillatelse. Men vi kjører jo ofte med piggdekk på bar asfalt også etter 15. oktober, så for oss, rent praktisk, har det ikke noen betydning.

– Lufta i Tromsø har tidligere blitt trukket fram som forurenset og helseskadelig på grunn av høyt svevestøvnivå?

– Vi tenker selvfølgelig på det, men som sagt er det jo ikke verre enn at vi store deler av vinteren kjører på bar asfalt med piggdekk. Så jeg ser ikke noe stort problem i at vi starter fjorten dagen før. Det handler om å være forberedt når den første snøen kommer, hvis ikke vil det gå utover busstrafikken, sier driftssjefen.

LES OGSÅ: Vil ha elbuss rundt Tromsøya

– Litt for tidlig

Sjef for ordens- og trafikkseksjonen i Troms politidistrikt, Hans Martin Moen, er mandag formiddag ikke tilgjengelig for en kommentar. Politiadvokat Frode Stock uttaler seg på generelt grunnlag:

– Hvis man kjører med piggdekk allerede nå, så synes det vel å være litt tidlig. Vi er jo utpå høsten, men det har vært mye klarvær. Man er likevel ansvarlig for at bilen er ansvarlig skodd, så skal man over fjelloverganger kan det være nødvendig med piggdekk. Nede i kystnære strøk, så er det litt for tidlig, selv om det begynner å nærme seg. Det vil bli gjort en konkret vurdering av politiet i hvert enkelt tilfelle, sier han.

Stock kjenner ikke til at Nobina allerede kjører med piggdekk og viser til Moen for en kommentar om den konkrete saken.

Nettsidene til Norsk institutt for luftforskning viser at det per nå er grønne verdier for luftkvaliteten i Tromsø. Det vil si at forurensingen er lav.