Regiondirektøren forklarer at det er riktig av en virksomhet og serviceverksted å opplyse om at sjekk og oppmøte kan faktureres kunden dersom feilen ikke dekkes av garantien eller reklamasjonsretten.

– Det er vanlig prosedyre at kunden må dekke undersøkelseskostnaden dersom den ikke går inn under reklamasjonsretten. Det er helt riktig å opplyse om dette og det er de nødt til for å kunne kreve betalingen.

Hun har imidlertid forståelse for at kunden blir usikker når man blir tilsendt beskjed om at man kan måtte betale.

– Det er veldig uheldig dersom dette fører til at forbrukeren velger å ikke reklamere på produktet og i stedet kjøpe seg nytt. Jeg håper at den andelen er liten. Det er viktig at kundene får brukt reklamasjonsretten sin. Forbrukerrådets virksomhet er blant annet grunnet i behovet for å sikre gjennomføring av reklamasjonsretten.

1.573 henvendelser i år

Falch anbefaler kunder å ta kontakt med Forbrukerrådet og konferere før man tar et valg om å ikke benytte seg av reklamasjonsretten.

– Vi veileder kundene og kan hjelpe dem i en eventuell klagesak. Det er ryddig av serviceverkstedet å si at kunden kan måtte betale, men jeg skjønner kunden sitt perspektiv. Man ønsker jo ikke å risikere en utgift. Men det er likevel slik at hvis det er en feil du selv er ansvarlig for, vil du kunne bli fakturert for undersøkelseskostnaden, sier regionsjefen.

Hun forteller at Forbrukerrådet jevnlig får henvendelser og klagesaker om lignende forhold, og at de på landsbasis har fått 1.573 henvendelser angående større husholdningsapparater så langt i år.

– Vi har hele tiden saker hvor det er uenighet om reklamasjonsretten og om det er forhold om skyldes svakheter ved produktet eller forbrukerfeil og manglende vedlikehold. Som regel løser sakene seg til slutt når man finner ut hva som er årsaken.

Feil og mangler

Hun opplyser videre at reklamasjonsretten på hvitevarer, deriblant tørketromler, gjelder for fem år.

– Det er fordi det anses som produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Reklamasjonsretten dekker feil og mangler som skyldes svakheter ved produktet og som ikke skulle vært der.

– Blir det ikke litt som et sjansespill – hvor du kan måtte betale 1.500 kroner bare for å få produktet sjekket, for så å betale reparasjonen i tillegg?

– Nei, jeg ville ikke sagt det. Som regel vil man ha en formening om man har brukt produktet riktig. Vanligvis vet man dersom man har påført skade eller ikke har fulgt vanlig vedlikeholdsprosedyre. I de fleste tilfeller er det ikke et problem, sier Falch.