Ordfører Kristin Røymo (Ap) brukte store deler av torsdagen til å anklage regjeringen Solberg for å ha sviktet næringslivet i Tromsø etter at det IKKE ble bevilget penger til ny trafikkløsning for Tromsø Havn i Breivika.

– Ny avkjøring til Tromsø Havn har vært i Nasjonal Transportplan og i veivesenets handlingsplan lenge. Nå har regjeringen fjernet den og vi er veldig skuffet, sier hun.

Tilbakeviser kritikken

Høyres stortingsrepresentant Kent Gudmundsen er imidlertid ikke villig til å ta kritikk fra Røymo. Han mener at Røymo og Tromsø kommune må ta på seg skylda for at det ikke er bevilget veipenger til Breivika.

– For at regjeringen skal kunne bevilge penger til et veiprosjekt så må det foreligge en formell avtale mellom veieierne. Vi kan ikke sette av penger til et prosjekt som det ikke er enighet om, sier han.

Ifølge Gudmundsen har veieierne i Breivika–Tromsø kommune, fylkeskommunen, Tromsø Havn og staten ikke signert avtalen som regulerer hvem som skal betale hva av veiprosjektet.

– Det er Tromsø kommune som ikke har godkjent avtalen som ble sendt over fra Statens vegvesen for over fire uker siden. Derfor er det svært oppsiktsvekkende at Røymo går så høyt opp på banen når det er hun og Tromsø kommune som har feilet, sier han.

– Typisk Røymo ...

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen fra Fremskrittspartiet, sier at kritikken fra Arbeiderpartiet er helt på jordet.

– Det er noe vi er blitt vant til etter et år med Arbeiderpartiet i ledelsen i Tromsø. Det er typisk Røymo å gjøre det på den måten–gå høyt ut på banen og skylle på alle andre, sier han.

Han mener at konkurransen mellom veiprosjekter i Norge er så stor at pengene går til dem som har orden i sysakene.

– Vi kan ikke bevilge penger til prosjekter der man ikke er enige om finansiering og andre viktige områder. Da går pengene videre til dem som har ting på plass, sier Karlsen.

Nekter å ta på seg skylda

Ordfører Kristin Røymo sier at argumentene fra høyresiden ikke stemmer.

– Vi har hele tiden vært enige med veieierne i Breivika om hvordan tingene skal løses og finansieres. Vi har aldri fått noen signaler om at vi måtte signere avtalen formelt for at den skulle gjelde, sier hun.

Ifølge henne er kritikken fra Gudmundsen og Karlsen basert på formalisme – og en vilje om å kunne skylde på andre.

– Jeg skjønner at de må ha noen å kritisere når de ikke har bevilget penger til et prosjekt som alle mener er viktig – og som er ferdig å sette i gang, sier hun.

Bekrefter mangel på avtale

Regionveisjef Torbjørn Naimak sier at han ikke ønsker å bli involvert i krangelen mellom Røymo, Karlsen og Gudmundsen, men bekrefter at det er sendt over et avtaleutkast til kommunen som man ikke har fått i retur.

– Hvorvidt denne avtalen er nødvendig for at det skal kunne bevilges penger vil jeg ikke spekulere i. Det jeg kan si er at Breivika-prosjektet er et veldig spesielt prosjekt med mange involverte parter, sier han.

Han innrømmer imidlertid at veivesenet ikke kunne ha satt i gang å bruke penger dersom avtalen manglet.

– Da ville vi ikke kunnet tegne kontrakter eller lyse ut anbud, sier han.

Kan få penger likevel

Håpet er imidlertid ikke ute for Breivika og Tromsø. Om avtalepartnerne summer seg og får en avtale på plass sporenstreks så vil det kunne bli bevilgninger likevel.

Tom Cato Karlsen vil ikke forskuttere, men sier følgende:

– Tromsø kommune må spisse blyanten, signere og sette sin lit til Stortinget.

For det er Stortinget som til syvende og sist vedtar budsjettet. Kent Gudmundsen lar døra stå åpen for bevilgning.

– Om Tromsø kommune raskt kan bli enige med de andre veieierne i Breivika så vil vi kunne bevilge penger allerede i neste års budsjett, sier han.