Biltrend-eier Per Molund venter utålmodig på at hans el-utgaver, Opel Ampera E og Hyundai Ioniq, skal dukke opp i bilhuset. I mellomtiden har han skrevet 30 kontrakter på biler ingen har sett.

Les også: Dette er de mest populære bilene i Tromsø akkurat nå

Skjønner folk

– Jeg skjønner folk som går fra tradisjonelt drivstoff til elektrisitet. Mine utgaver vil kunne tilbakelegge henholdsvis 500 og 300 kilometer på batteri. For de aller fleste er dette mer enn nok. Du kommer deg til og fra jobb og hytta også. Hva skal du da med et bensin- eller dieselmaskineri som koster deg tusenvis av kroner i året?

Les også: Rekordår for Porsche 911 (iTromsø pluss)

Ladder gratis

Molund konstaterer at mange el-bileiere lader doningen gratis – enten på jobb eller på stasjoner rundt omkring.

– Det betyr null kostnader for å komme seg fra A til Å.

– Men fortsatt er det slik at vi selger mest dieseldrevne biler. Faktisk ligger hele 85 prosent av volumet her, sier Per Molund.

Les også: Familie på seks har reist verden rundt i 16 år (for abonnenter)

Betydelig oppgang

Salgstallene for september viser store endringer i hvilken driftsmåte bilkjøperne valgte:

• Hybridsalget økte med 275 prosent. Hittil i år er oppgangen på 56,2 prosent.

• Antall pluginhybrider økte med betydelige 460 prosent. I løpet av årets ni første måneder er oppgangen på hele 239,3 prosent.

• Elektrisitet fikk en mindre økning på 44,4 prosent. Per september er det snakk om en nedgang sammenlignet med samme periode i fjor på 10,9 prosent.

Les også: Økning i bilsalget i september

Tradisjonelt drivstoff

• Bensinbilsalget sank med 15,4 prosent i forrige måned. Så langt er oppgangen på 5,9 prosent.

• Diesel er den store taperen med en nedgang i september på 31,9 prosent. Så langt er reduksjonen på 16,9 prosent.

Det er ikke mer enn ett par år siden at diesel dominerte i Tromsø. I enkelte tilfeller utgjorde dieseldrift hele 90 prosent av salget. I dag er fordelingen 50/50 i forhold til bensin.