Utbedringene ble vedtatt for flere år siden, men først i mai i år ble arbeidet igangsatt.

– Fartøy som har en høyde som gjør det umulig å komme seg under Tromsøbrua og Sandnessundbrua, og samtidig er for dyp til å gå gjennom Kvalsundet, har fram til nå måtte gå på nordsiden av Ringvassøya og Vannøya. Nå, med utdypingen i Kvalsundet, kan disse fartøyene gå denne veien, og med det spare inn 64 nautiske mil – som tilsvarer 160 kilometer, forteller Tore Fauske, prosjektleder hos Kystverket.

Kvalsundet er utdypet ned til 11,3 meter og 12,3 meter – dypest er det på den ytterste grunnen ved Gåsvær.

Arbeidet skulle i utgangspunktet være ferdigstilt til 1. oktober, men har fått tre uker forlenget frist.

Besparelser

Med mindre fartstid er besparelsene store for både økonomi og miljø.

PROSJEKTLEDER: Tore Fauske er prosjektleder for utbedringen i Kvalsundet.

– Det er snakk om en vesentlig reduksjon i utslipp dersom noen kommer sørfra og skal til nordre havn, eller hvis noen kommer nordfra og skal inn i søndre del av havna. Drivstofforbruk blir naturligvis også redusert vesentlig. I tillegg har Tromsø Havn store ambisjoner om en økning i cruisetrafikken, så fra deres side har det vært et vesentlig poeng å få ned tidsbruken, sier Fauske.

Fartøyene som skal gjennom Kvalsundet etter utbedringen får også færre kursendringer, og faren for grunnstøting er vesentlig lavere enn den er i dag.

Les også: Her skriver det tyske ekteparet seg inn i byhistorien!

Mudring

Arbeidet som involverer sprenging og boring er stort sett ferdigstilt, og nå gjenstår det mudring på rundt halvparten av arbeidsområdene.

– Vi jobber på fire ulike grunner, som totalt utgjør mer eller mindre hele Kvalsundet, samt et område ytterst ved Gåsvær.

Totalt skal rundt 20.000 kubikkmeter masse fjernes fra Kvalsundet, og massene skal brukes til utfylling av industritomta i Breivika.

I tillegg skal totalt 16 navigasjonsmerker i Kvalsundet oppgraderes, og ni av de eldre installasjonene som står der i dag skal rives. Dette arbeidet igangsettes i år, men vil ikke bli ferdigstilt før til neste år.

– Også dette er med på å øke sikkerheten vesentlig, sier Fauske.

Den statlige bevillingen til prosjektet var på 66 millioner kroner, og ifølge Fauske ligger prosjektet godt an økonomisk.

– Med tanke på at alt arbeidet ikke er ferdigstilt, kan jeg ikke si noe konkret om pengebruk ennå, men per nå ligger vi der vi skal, sier prosjektlederen.