Troms fylkeskommune har betalt 500.000 kroner for at de lokale tech-gründerne i Plus Point skulle levere en offisiell app for Tromsø til Visit Tromsø. Appen er nå i betatestfasen, og blir tilgjengelig for alle i månedsskiftet oktober-november.

– Vi har hatt enormt mange ideer og forslag til hva appen skulle inneholde og har gått mange runder. Vi er kreative folk, og det er Visit Tromsø også, så resultatet er en app som skreddersyr brukerens opplevelse av byen, forteller Ruben Nergård, daglig leder i Plus Point.

Krever ikke mobildata

Appen har fått navnet «Tromsø Official City App» og inneholder alt av praktisk informasjon som Visit Tromsø har på sine sider, i tillegg til arrangementer i byen, aktiviteter i nærområdet, transportmuligheter, informasjon om byens utestedet, butikker og restauranter.

Alt dette er satt inn i et kart over byen og er tilgjengelig «offline».

- Det var viktig for oss at appen inneholder alt av praktisk informasjon som man trenger for å komme seg rundt og oppleve byen. En annen faktor som var viktig var at det skulle være tilgjengelig «offline» slik at spesielt turister kan ta appen i bruk uten enorme roamingkostnader, forteller Agnete Ryeng, prosjektleder hos Visit Tromsø.

Brukervennlig

En annen ting de har fokusert mye på, er brukervennlighet. Appen ser både lekker ut og er enkel å bruke, og kan også være nyttig for byens borgere.

– Vi vil bruke appen til å fremme våre samarbeidspartnere, og appen vil inneholde info om åpningstider, tilbud og ting som skjer. Alt dette er samlet på en plass, så det burde jo være nyttig for de fleste her i byen, sier Ryeng

Ny teknologi

En annen spennende funksjon er hvordan appen vil jobbe sammen med såkalte «bluetooth beacons». Disse småboksene vil bli plassert strategisk rundt i byens butikker, museum, kirker og ved andre severdigheter, og vil sende brukerne et pushvarsel når man er nær nok.

– Målet et at folk får informasjon som de trenger når det er aktuelt. Ved å bruke denne nye teknologien vil brukeren få et pling når de er i nærheten av disse beaconene om hva som er i nærheten og hvorfor de burde sjekke det ut. Det er uendelig med muligheter her, men så vidt vi vet er vi de første i Norge som ruller ut denne teknologien i stor skala, forteller Nergård.

- Trenger flere unge tech-gründere

Det er verdt å merke seg at det er lokale tech-gründere som står bak appen.

Tech-miljøet i Tromsø vokser seg stadig sterkere. At det var Plus Point som kun har tre fast ansatte som fikk det store oppdraget, er ikke noe man skal ta for gitt.

– Det er ekstra stas at vi fant noen lokale aktører som kunne levere denne tjenesten, og det har vært en fryd å jobbe med Plus Point. Vi er veldig opptatte av å skape så mange lokale ringvirkninger som mulig, så dette samarbeidet var midt i blinken, sier Agnete Ryeng, prosjektleder hos Visit Tromsø.

Håper på flere

Daglig leder Ruben Nergård i Plus Point mener tech-miljøet i byen er bra, men at de trenger flere unge som vil «gutse».

- Det blir aldri nok folk som jobber med teknologiutvikling. Vi har selv god dialog med studenter og kontakter på UiT for å finne nytenkende og kreative talenter som kan samarbeide med oss før vi eventuelt «mister» dem og de blir satt i sine vaner ved jobbe for store tradisjonelle bedrifter. Vi trenger flere unge, modige gründere som er kreative og villige til å «gutse», sier Nergård.

Henter inn kompetanse

Plus Point holder til i kontorfellesskapet Flow og ble startet i 2012 av ansatte som tidligere jobbet i Playfish. De har fra tatt oppdrag fra blant annet Kystens Hus, Jekta og Sparebank1 Nord-Norge.

– At vi som lokalt gründerselskap kan levere denne tjenesten, er utrolig viktig. Vi er tre ansatte, og siden vi jobber med så mange forskjellige prosjekter, henter vi inn det vi trenger av spesialkompetanse til de enkelte oppdragene. I sommer var vi ni stykker i sving for å lage denne appen, sier Nergård.