Et treårig oppussingsprosjekt går nå mot slutten. Det gjenstår bare å henge opp nye romnumre og gjøre ferdig to fellesbad.

– Endelig er vi ferdig! Den siste fasen av oppussingen har pågått i rundt seks måneder. Nå er det bare småpirk igjen før vi er ferdig, sier hotelldirektør Poul-Henrik Remmer ved Scandic Ishavshotel og viser til de nye romnumrene som henges opp i femteetasjen.

– Numrene kom med dobbeltsidig tape, men vi innså raskt at det ikke ville holde, så nå limer vi dem opp med superlim, forteller Remmer.

– Hvorfor det?

– Julebordsesongen! Du må alltid tenke på julebordsesongen! Hadde vi bare tapet dem opp, hadde folk revet dem ned eller stjålet dem med seg, sier han og ler.

Lørdagsintervjuet: Utelivskongen Harry Granås (63) synes det er vanskelig å gi seg (iTromsø Pluss)

Brodder og parkett

Julebordsesongen er imidlertid ikke det eneste hotelldirektøren har vært nødt til å tenke på under oppussingen.

– Vi har lagt teppegulv på flere av rommene. Det er ikke helt ideelt med tanke på allergivennlighet, men mange av vinterturistene som kommer hit går ofte med brodder, og de tar de på seg inne på rommene. Før oppussingen var det parkett på alle rommene og da vi tok den av var den full av merker og hull fra broddene, forklarer han.

Det er dog ikke alle rommene som har fått teppegulv.

– Vi satser på å gi et allsidig tilbud og vil gi allergikere et valg, så flere av rommene har også fått ny parkett.

Se bilder øverst i saken!

Les også: John (74) har jobbet på hotellet siden det åpnet for 45 år siden (iTromsø Pluss)

Har brukt 40 millioner

Remmer anslår at hotellet har brukt opp mot 40 millioner kroner på oppussingen. I den siste fasen av arbeidet sto 180 rom i fire etasjer for tur.

– Det har vært utfordrende å tilrettelegge arbeidet slik at det ikke forstyrret gjestene, men entreprenøren, som er ekspert på hotelloppussinger, har gjort en fabelaktig jobb. Vi har kjørt med halvt belegg i lavsesongen, men er endelig klar til å kjøre med fullt belegg igjen nå som nordlysturismen tar seg opp, sier Remmer.

Les også: Nå har denne restauranten stengt, og eieren selger lokalet (iTromsø Pluss)

Smarte løsninger

Ifølge hotelldirektøren har hotellet satset på smarte løsninger når de pusset opp.

– Vi har blant annet fått på plass store arbeidsområder på dobbeltrommene. Det er vanlig med en liten kontorplass, men vi har laget en arbeidsbenk som strekker seg langs hele vinduet. Den er arkitekttegnet og tar nesten ikke plass, forteller direktøren.

I tillegg til arbeidsplassen, har hotellet også bestilt 50 sammenleggbare køyesenger til 30.000 kroner stykket.

– De sees ikke når de ikke brukes, men kan trekkes ut fra veggen for å gi to ekstra soveplasser for barn og unge. Da slipper vi å flytte på senger, samtidig som det blir mye romsligere på rommene. Det er utrolig praktisk, forteller Remmer.

Videre har hotellet fått på plass åtte rom med dører som gjør det mulig å ferdes til naborommet.

– Såkalte «connections» har vært viktig å få på plass. Det er nødvendig om reisende med funksjonsnedsettelser reiser med assistenter. Det gir oss også mulighet til å tilby egne kontorlokaler til reisende.