Og den var så høy at da billettene til ekstraforestillingen ble lagt ut for salg, strakk køen seg fra Kulturhuset og langt sørover i Grønnegata.

– Det var nok mange som ble skuffet, men de får heller håpe at neste gang Den Norske Opera kommer til Tromsø, så har de en ny sjanse, tross alt, skrev Bladet Tromsøs sjefredaktør Einar Sørensen 8. mars 1984.

Urent spill i køen

Og Sørensen fikk nok rett i sine antakelser, særlig da det ble oppdaget urent spill i køen.

– Jeg oppdaget til min store forferdelse at en journalist klarte å snike til seg utallige billetter i går formiddag, fortalte en køstående kvinne til Byrunden.

Hun måtte likevel medgi at hun var litt imponert over den utspekulerte journalistens fremgangsmåte. Først tok han et bilde av en mann i køen og foretok et lite intervju. Deretter spurte journalisten mannen om han kunne kjøpe billetter for ham.

Utspekulert metode

– Og det gjorde mannen. Han var jo blitt fotografert og skulle komme i avisen og all ting. Derfor var den tjenesten det minste han kunne gjøre, fortsatte vår kilde som senere observerte at journalistens stedfortreder kom ut med et «hav av billetter».

LES OGSÅ: Kåre var trolig fylkets siste innbygger uten strøm (for abonnenter)

En annen bidragsyter til Byrunden 8. mars hadde blitt fortalt at Kulturhuset ikke tok imot bestillinger over telefon.

– Derfor stilte min datter seg i kø ved 10-tiden – én time før salget startet. Da var det 20-30 personer i køen foran henne, så mulighetene for gode billetter var absolutt til stede. Men hva skjedde? Da det endelig ble hennes tur, var det kun to billetter igjen. Hvor var resten blitt av, ville vår innringer vite.

«Uansvar»

Det viste seg da at telefonen hadde ringt ustanselig, og hver innringer skulle ha 5-10 billetter.

– Derfor forsvant alt som dugg for solen før noen fikk sukk for seg. Og jeg som fikk ettertrykkelig beskjed om at telefonbestillinger ikke ble mottatt, sa vår kilde.

Alle de 545 billettene til ekstraforestillingen ble utsolgt på en halv time.

Det ble anslått at før operetten var ferdigspilt i Tromsø ville 3.200 publikummere ha sett forestillingen.

– Vårstemningen kom tidlig i Tromsø i år, faktisk allerede 14. januar da vi åpnet Kulturhuset. Senere har vi gått i en slags rus her i byen og vært svært glade over at vi bygget et hus som mange mente var uansvarlig å reise når vi tenker på kostnadene. Jeg er glad for at vi i dette tilfellet viste dette «uansvar», sa daværende ordfører Erlend Rian (H) under en mottakelse i anledning operaforestillingens Tromsø-suksess.