STRANDVEIEN: Sykkelbyen Tromsø har store ambisjoner for infrastrukturen i kommunen.

– Ideelt sett jobber vi for at gangveier og sykkelveier skal være adskilte på alle veier. Å legge opp til at syklister og gående skal dele er gårsdagens løsning, sier Gjert-Henrik Vedeler, prosjektleder for Sykkelbyen Tromsø.

Nå jobbes det for at hele Strandveien skal få en egen gangvei og en egen sykkelvei i tillegg til bilveien.

Les også: Denna løkka er en dødsfelle for syklister.

– Målet er å være i gang med byggingen til våren, sier Vedeler.

Penger fra belønningsordning

Strandveien har fått en rekke nye leilighetsblokker de siste årene, dessuten er det planlagt en flere nye boligprosjekter mellom sjøen og veien.

Vedeler står på nedsiden av veien, ved studentblokkene. Området der har gode muligheter til å utvides for veifarende. Nordover forsvinner veien av syne i svingen ved det gamle Asko Nord-lageret. Sørover skimtes Burgerman. Sletta på nedsiden av veien her skal huse boligprosjektet Bjerkaker Sjøpark. De som kjøper bolig der må være med på å betale for den utbedrede ferdselsåren.

– Noe av veien vil finansieres gjennom såkalte utbyggingsavtaler mellom utbygger og kommunen. Da må utbygger sørge for å bygge fysisk adskilt gangvei og sykkelvei forbi tomta, sier Vedeler.

Les også: Ønsker sykkelvei fra Hamna til Prestvannet.

Videre hentes det penger fra den såkalte belønningsordningen som i 2017 gir en utbetaling fra staten på 64,5 millioner kroner. Formålet er å ”stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse, ved å dempe veksten i behovet for motorisert transport og øke antallet kollektivreiser.”.

Vurderer ekspropriasjon

Kommunen har ennå ikke bestemt hvordan gangfeltet skal deles fra sykkelfeltet.

– Er veien bred nok til å bygge sykkelvei og gangvei inn i dagens veibane?

– Nei, det tror jeg ikke. Den kan ikke reduseres mer enn nå, for da får ikke bussen eller store kjøretøy plass, sier Vedeler.

– Dersom dere må ta av området utenfor dagens veibane ligger det vel an til en del ekspropriering?

– Foreløpig er det for tidlig å konkludere, men som hovedregel vil vi unngå ekspropriering så langt det er mulig. Det er umulig å si hva som vil være en gjengs løsning på hele strekningen, men det skal være adskilt gangfelt og sykkelfelt langs hele Strandveien, sier Vedeler.

Forskjellige høyder på veien

Totalkostnaden på prosjektet er foreløpig ikke beregnet av kommunen. Anslag er vanskelig å fastsette før ekspropriasjon er avklart, samt hvilke løsninger som brukes for å skille de forskjellige veibanene.

– Snøforholdene er unike i Tromsø, sammenlignet med andre sykkelbyer. Vi må falle ned på en løsning som gjør det mulig å rydde snø. Foreløpig har vi sett på fysiske veiskiller i form at kantstein eller forskjellige høydenivåer på de forskjellige banene, sier Vedeler og legger til:

– Det eneste som er sikkert er at sykkelfeltet blir mot veibanen.

Prosjektlederen starter mandag i ny jobb for Tenk Tromsø. Da innlemmes hele sykkelbyen-prosjektet inn i Tenk Tromsø.

Foto: Ronald Johansen / iTromsø