Tromsø/Trondheim: Det var i 2008 at tromsøjenta Kristin Echroll og Karianne Arentz Hagen startet konseptet Kvikk i Trondheim.

Konseptet går ut på å levere sunn hurtigmat, der fokuset ligger på mat laget fra bunnen av med gode råvarer og høyt næringsinnhold.

Per i dag har Kvikk to utsalgssteder – ett på Trondheim Torg og ett på Solsiden, samt at de drifter to sunne kantiner. Bedriften har rundt 20 ansatte.

– Det går bra for oss i Trondheim og nå jobber vi mot ett mål, og det er å gjøre konseptet tilgjengelig også for resten av landet via franchise, sier Echroll til iTromsø.

– Grunnen til at vi har valgt å gå for franchise, er fordi vi ser at vi maks klarer å ha kontroll på tre utsalgssteder selv. Vi har nå 20 ansatte, og vi ser at dersom vi skal kunne ha kontroll hele veien, må vi bygge et franchisekonsept. Vi må ha ansvarlige på utsalgsstedene som er med på hele løpet og som kvalitetssikrer hele veien, legger hun til.

– Vi ønsker engasjerte og kvikke drivere.

– Viktig med trygg drift

Nå jobber Kvikk med å få ned kostnadene slik at det skal bli lønnsomt og forsvarlig for franchisetakerne å drive.

– Blant annet har vi helt fram til for en måned siden produsert all mat på et produksjonskjøkken. Fra januar er målet at alt skal produseres i barene.

Men Echroll er tydelig på at de ikke ønsker å forhaste seg eller stresse ut i noe.

– Det er viktig at driften er så trygg og bra at vi vet at våre franchisetakere vil tjene penger.

Målet er i første omgang å etablere 25 KvikkBar'er rundt om i landet i løpet av de neste fem årene. Men drømmen er det dobbelte. Når selskapets første franchiseavdeling vil være klar, er det foreløpig for tidlig å gå ut med.

– Vi tenker oss faktisk til mindre byer og tettsteder i starten – steder der det finnes få alternativer. Vi blir jevnlig kontaktet både av kjøpesentre som ønsker Kvikk inn i butikkmiksen, og av kvikke personer som går med drømmen om en Kvikk-franchise i magen, sier hun.

Echroll håper også på å kunne åpne en Kvikk i Tromsø om ikke altfor lenge.

Tar lærdom

Kvikk har hatt en jevn økning i driftsinntektene de siste årene. I 2013 lå driftsinntektene på 7.139.000 kroner, mens de i 2015 var oppe på 10.415.000 kroner. Årsresultatet i 2015 var derimot på -685.000 mot 446.000 i 2013.

– Vi har tatt en del investeringer i forbindelse med oppstart av nytt utsalgssted. Det koster å vokse, sier Echroll.

– Vi har mye kompetanse innen det vi holder på med, og vi er ikke redde for andre konsepter. Vi lar oss inspirere av dem og blir bedre. Vi valgte å åpne en Kvikk på Trondheim Torg for å teste markedet på ulike lokasjoner, og for å finne ut hva som funker for konseptet. Det må vi vite før vi skaffer flere lokasjoner, mener hun.

FRANCHISE: Nå jobber Kvikk mot å bli et franchisekonsept. Foto: Marius Hansen