Det var tirsdag 8. november at Tromsø-mannen skulle reise hjem fra en jobbreise i Gambia. Thomas Cook-flyet skulle gå fra Banjul Airport til London Gatwick.

– Alt var helt normalt da vi kom inn i flyet, og vi kom oss snart i gang. Men da vi akselererte på rullebanen, og det bare var noen sekunder til vi skulle lette, så jeg at en hel flokk med storker ble sugd inn i motoren.

Jangås hadde sete rett bak høyre vinge.

– Det var for sent å stoppe, og flyet var nødt til å lette. Vi hørte store smell, og hele flyet ristet, men det kom seg opp i luften, forteller han.

– Vi var i trøbbel

I ettertid har Jangås fått vite at flyet steg opp til 7.000 fot.

– Vi forsto at noe var galt, og satt og ventet på beskjed. Det gikk noen minutter før kapteinen krystallklart sa noe sånt som: «Attention, ready for emergency action». Det var en bekreftelse på det vi alle hadde skjønt – at vi var i trøbbel.

Da alvoret gikk opp for Jangås og resten av passasjerene, var de første de vendte seg til kabinpersonalet.

– Og de opptrådte med en helt enorm ro. De smilte og var rolige, og da de satte seg i klappsetene sine, snakket de med de nærmeste passasjerene, forteller Jangås.

Flyet kretset i luften over Banjul i det som Jangås forteller føltes som en evighet.

– Vi var bare i luften i 45 minutter. Kapteinen ga beskjed om at vi hadde fått skade på motorene og var nødt til å nødlande. Motoren som jeg satt rett bak hadde ingen kraft lenger, men på dette tidspunktet visste jeg ikke at også den andre motoren var skadet.

Forholdt seg rolig

Lasse Jangås skryter også av kapteinen på flyet som også forholdt seg rolig, ba passasjerene slappe av og til slutt fikk flyet trygt ned på bakken.

– Vi hadde mye vekt, og bare en halv motor som fungerte. Vi landet i høy hastighet, brukte hele rullebanen på å stoppe, og det var brannbiler som fulgte flyet – men det gikk helt fint.

Da passasjerene dagen etter hendelsen kom om bord i et nytt fly, var både kapteinen, styrmannen og hele kabinpersonalet fra dagen før på plass.

– De tok imot oss, svarte på spørsmål og var tilgjengelige for oss. Jeg fikk sitte sammen med kapteinen og styrmannen og snakket med dem i 15–20 minutter, og de svarte på alle spørsmål. De var ærlige, utrolig forståelsesfulle og sympatiske.

Små marginer

Det var først da Jangås fikk vite at det hadde vært skade på ikke bare én, men begge motorene på flyet.

– Det er helt fantastisk at personalet stilte opp for passasjerene på denne måten. Mange av passasjerene kjente seg engstelige for å fly dagen etter hendelsen, og det betyr mye at de har forståelse for passasjerenes engstelse.

– Det var rolig stemning i kabinen under hendelsen, og det oppsto ingen panikk, men crewet opptrådte på en nesten uvirkelig god måte, både da hendelsen skjedde, og dagen etter. Jeg er opptatt av at de får så mye ros og oppmerksomhet som mulig.

Lasse Jangås vedgår at en hendelse som dette setter i gang tanker og refleksjoner hos ham.

– Når det er snakk om så små marginer, får man noen tanker og perspektiver på livet og verden. Men først og fremst er jeg takknemlig overfor dem som fikk oss ned. Og jeg har ikke blitt redd for å fly på grunn av dette, sier Jangås, som har delt et innlegg på sin private Facebook-side der han beskriver hendelsen og skryter av personalet.