– Det som helt klart har pekt seg ut på folkemøtene er at tromsøværingene har tre prioriteringer, sier leder i byutviklingskomiteen, Ragni Løkholm Ramberg.

Det tre områdene der politikerne og veimyndighetene har fått marsjordre er:

• Bygg sikrere skoleveier.

• Løs problemene med veistøv og forurensing.

• Bedre busstilbud.

Hastetiltak

– Vi hadde ikke forventet å få så tydelige tilbakemeldinger, sier Ramberg.

Allerede torsdag vil politikerne i byutviklingskomiteen få saken på bordet. Da skal det legges et prioritert løp for hvordan man skal kunne svare på kravene fra tromsøpublikum.

– Vi skal kartlegge samtlige skoler og skoleveier i Tromsø for å se hvor det kreves tiltak. Vi skal også komme med en handlingsplan for hvordan vi kan løse forurensingsprobleme, sier Ramberg.

Bussatsing

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B Prestbakmo, sier at også hans «departement» skal jobbe raskt for å svare på kravene.

– Allerede i januar vil vi øke hyppigheten på busser. Blant annet vil rute 42 gå hvert tiende minutt i rushtiden, sier han.

– I januar vil også vårt nye «sanntidssystem» fases inn, da vil man kunne følge med på hvor bussen befinner seg via en app, sier han.

Må ha bymiljøpenger

Ifølge både Ramberg og Prestbakmo kan man komme i gang raskt med de mest prekære utbedringene – og det uten ekstra penger enn det som allerede befinner seg i systemet.

– Vi får 255 millioner kroner i såkalte belønningsmidler under en fireårsperiode, så vi kan gjøre det mest akutte, sier Prestbakmo.

Imidlertid rekker disse midlene ikke langt om man skal bygge nye kollektivtraseer, metrolinjer og nye terminaler.

– Da er vi helt og holdent avhengige av at vi får på plass en bymiljøavtale med staten, sier han.

Det samme sier Ramberg.

– Vi kan gjennomføre mindre ting med hjelp av belønningsmidler og egne budsjetter, men for å kunne gjennomføre de store tingene må vi ha mer penger, sier hun.