Det arrangeres to julemarked på Nerstranda i desember – et helga 10.–11. desember, og et 17.–18. desember. Det står Austad Austad og Bondens Marked bak. I de gamle lokalene til Vitus Apotek skal de to aktørene samarbeide om julemarkedet 17. og 18. desember. Helgen før er det bare Austad Austad som fyller lokalet.

– Det er artig å få samarbeide med Austad Austad. Det blir mye lokalt og kortreist, både mat og kunst, sier Gry Reinsnos, markedsleder for Bondens Marked i Troms.

Produsenter

GLEDER SEG: Søstrene Jeanette Austad (til venstre) og Camilla Austad arrangerer julemarked på Nerstranda denne måneden. Foto: Linn Blomkvist

Den siste helgen før jul stiller totalt syv produsenter opp på Nerstranda for å selge alt fra ost og spekemat til tovede klesplagg. På den andre siden av lokalet skal Austad Austad holde hus med de etter hvert svært så kjente plakatene, koppene og T-skjortene preget av ord og uttrykk som er unike for hver enkel dialekt. På en av plakatene med tromsødialekt finnes blant annet de sjarmerende uttrykkene «Gorrhysa» og «Din kommelpong».

– Vi er veldig spent på responsen når vi nå arrangerer julemarked på kjøpesenter i Tromsø for første gang. Vi håper å møte noen andre typer kunder enn vi vanligvis gjør når vi lager pop-up-butikker utenfor kjøpesentre, sier Jeanette Austad.

Deler lokaler

Både Austad og Reinsnos er fornøyd med at de får dele lokale.

– Bondens Marked passer egentlig veldig godt sammen med Austad Austad, og forslaget om at vi skulle arrangere julemarked sammen kom faktisk fra senterledelsen, sier Reinsnos.

Flere kanaler

SPENT: Gry Reinsnos er spent på hvordan kundene vil reagere når Bondens Marked nå skal arrangeres innendørs. Foto: Tom Benjaminsen

Dette er første gang Bondens Marked arrangeres innendørs i Tromsø, og Reinsnos er spent på mottakelsen.

– Årsaken til at vi prøver ut dette er at vi ønsker å gi produsentene våre et bredere tilbud, og til det trenger vi flere kanaler.

Reinsnos tror kundene setter pris på å kunne finne Bondens Marked innendørs.

– Vi møter en større kundegruppe på kjøpesentre, som vi kanskje ikke ville møtt ute på torget. Det har blitt satt opp pup-up-butikker flere andre steder i landet, og i Oslo og Sandvika har de Bondens butikk. Ideen har med andre ord svirret rundt i systemet en stund, og vi ønsket derfor å prøve det ut her i Tromsø, sier Reinsnos.