I 2015 besvarte de rundt 50 frivillige telefonvaktene på tromsøkontoret til Kirkens SOS 7.500 henvendelser. På landsbasis fikk nesten 200.000 mennesker i følelsesmessig eller eksistensiell krise hjelp.

Kirkens SOS tilbyr et medmenneske å samtale med når livet føles som verst. Med jula nært forestående er de ansatte smertelig klar over at mange kommer til å ringe dem i løpet av høytiden.

Selvmordsforebygging

– Julaften og 1. juledag er en utfordring for mange. Da er det mye fokus på nærhet og samvær, og mange av dem som ringer har brutte relasjoner, opplever stor ensomhet, konfliktfylte forhold til sine nærmeste, sier daglig leder Svanhild Hanssen Posti og turnusansvarlig Anne-Merethe Bræck.

Kirkens SOS er en krisetjeneste som er åpent hele døgnet. Noe av det mest krevende for telefonvaktene er temaet selvmord som skal kartlegges i løpet av telefonsamtalen. Selvmordsforebygging er et av hovedoppgavene til Kirkens SOS.

– Det er en krevende situasjon å sitte på vakt. Våre vakter skal spør alle om de har vurdert eller hatt tanker om selvmord. De er pålagt å kartlegge selvmordsfaren. I telefonsamtalen prøver vi å finne ut om de vil ta livet av seg.

Full anonymitet

I andre etasje hos Bymisjonen sitter det alltid to telefonvakter klare til å svare på henvendelser fra folk som opplever problemer når det gjelder familie, barn og foreldre, trenger noen å snakke med. Dette er ett av i alt 12 telefonsenter i regi av Kirkens SOS i Norge.

Det er full anonymitet mellom innringer og den som svarer.

– De fleste henvendelsene handler om ensomhet, isolasjon og mental helse. De tilkjennegir at de sliter med tilværelsen mentalt og emosjonelt. Også overgrepsproblematikk topper statistikken.

Trenger flere frivillige

Mens flest kvinner tradisjonelt har ringt Kirkens SOS, har det blitt flere menn det siste året, og stadig flere yngre tar kontakt.

– Vi spør ikke om alder, men vårt inntrykk er at de blir yngre. De unge bruker i større grad epost og chattetjenesten når de tar kontakt. De yngre sliter med ensomhet, mobbing, spiseforstyrrelser og selvskading, både blant gutter og jenter.

Siden Kirkens SOS er basert på frivillighet, sliter de med å fylle alle vaktene i høytider og ferier. De har bare klart å dekke 70 prosent av vaktene denne jula. Nå ønsker de seg enda flere frivillige og arrangerer kurs i februar for de nye.

– Vi skulle gjerne hatt flere frivillige. Hver har i snitt to vakter i måneden. Alle er helt vanlige folk som har lyst til å gjøre noe ekstra for andre. De gjør dette på fritida.

Bedre samtalepartner

Krisetelefonen betjenes ettermiddag, kveld og natt (23–04) fra tirsdag til søndag, hver vakt er på fem timer. Det er ikke noe krav om å være personlig kristen for å bli telefonvakt.

– Vi er medmennesker i øyehøyde med dem som ringer. På kurset lærer man en samtalemetodikk som gjør folk i stand til å åpne en samtale om selvmord, og hjelpe folk med vanskelige tanker og følelser for å lette trykket. De som har deltatt sier kurset har gjort dem til en bedre samtalepartner både i vennekretsen, familien og på jobb, sier Svanhild Hanssen Posti og Anne-Merethe Bræck.