Liten vekt og lengde – noe produsenten betegner som ultrakompakt – samt hybrid og trekk på alle fire, er ting som løfter modellen som i Europa ble lansert først her på berget.

Samme pris

I samme slengen vil jeg nevne at prisen er den samme som for ti år siden. Med tanke på at både teknikk- og utstyrspakken er i en helt annen divisjon som den gang, gir dette masse bil for pengene.

Suzuki er et navn som klinger godt blant norske bilkjøpere. Med Ignis tror jeg japanerne enda en gang har laget en bil som treffer folket.

Neppe nr. 1

For selv om mini-SUV-en neppe blir førstevalget for den store massen, er dette en nr. 2-utgave mange vil vurdere.

Med mine 189 cm på strømpelesten, var ikke plassen i baksetet all verden. Men takhøyden kompenserer slik at jeg nok ville overlevd en langtur. Derfor vil jeg betegne Ignis som en til- og frabil hvor treningsutstyr og andre ting skal inn bak.

Slå godt an

Så vil den slå an hos de godt voksne som jakter en bil som kommer seg fram selv på speilglatt is og som har et forbruk i underkant av halvliteren.

Et lite skår i gleden et at du kun får Ignis som 4x4 med en 5-trinns manuell kasse. Skal du ha automat, må du klare deg med forhjulstrekk.

Hybridløsning

Denne løsningen gjør at miljøaspektet også er ivaretatt på Ignis. Hybridsystemet ligger ikke i samme klasse som hos Lexus, men fungerer likevel godt. Det gjør at forbruket og utslippene holdes nede – noe som for mange er viktige element ved kjøp av bil. Og så veier batteriene ikke mer enn 20 kilo.

Prisgunstig

Prisen har jeg vært innom. Selv om det er fristende å få bilen så billig som mulig, kan det være lurt å velge SafeTech-pakken til 20.000 kroner. Da får du blant annet LED-løsninger, to kamera som gjenkjenner gående og foretar en automatisk oppbremsing, e-vindu, justerbart baksete, filskiftvarsler og cruisekontroll.

Kjørekomforten

Du sitter høyt i Ignis. Under er det hele 18 centimeters klaring – noe som gjør at fremkommeligheten selv på dårlig brøytede veier likevel er god. Bakkestarthjelp og assistanse når du skal ned bratte, glatte bakker, er også på listen over utstyr som er kjekt å ha i vinterbyen Tromsø.

Fem av fem stjerner

Sikkerheten er ivaretatt og bilen oppnådde fem av fem mulige stjerner i EuroNCAP-testen.

LES OGSÅ: Luksusbil på lavbudsjett (for abonnenter)

Og hva blir så konklusjonen?

Ignis er en liten kvikkas som kjøremessig er helt OK. Som Suzukis første hybrid, vil den få mange tilhengere. Derfor har importøren som mål å selge tusen biler neste år. Jeg våger ikke å vedde imot.

PLUSS

• Prisen

• Hybridløsningen

• God bakkeklaring

MINUS

• En del dekkstøy

• Ikke automatgir