Det er området Einerhagen som nå begynner å få fast form i og med at en reguleringsplan er under utarbeidelse.

– Vi regner med å få sendt inn et reguleringsplanforslag i februar – og i beste fall kan vi være i gang med byggingen høsten 2018, sier Odd Harald Eriksen i Arnestedet AS, prosjektleder for det nye området.

BLOKKER: De planlagte blokkene vil være på mellom fire og ti etasjer – og området kommer til å være helt bilfritt. Internveiene vil kun være tillatt for gang- og sykkeltrafikk. Ill. AT Plan og Arkitekter

Totalt ser man for seg cirka 620–630 boenheter i 16 høy- og lavblokker.

Ti-etasjes blokk

– Den høyeste blokken vil være på ti etasjer, men hoveddelen av bebyggelsen vil være på fire etasjer, sier Even Liahjell, administrerende direktør i Arnestedet AS.

GRØNTAREALER: Ved å bygge punktbebyggelse vil mye av grøntarealene kunne beholdes. Ill. AT Plan og Arkitekter

Leilighetstypene vil være to-, tre- og fireromsleiligheter.

– Måten vi vil bygge på vil gi cirka 400 hjørneleiligheter med gode sol og lysforhold, sier han.

Nabomøter

Den siste tiden er det gjennomført informasjonsmøter for naboene der prosjektet er presentert.

OPPGRADERT: Lekeplassen og balløkka nord for området skal oppgraderes og moderniseres. Ill. AT Plan og Arkitekter

Det har tidligere kommet nabokritikk mot planene til eierne av nabotomta – BoNord – på at en balløkke og en lekeplass skulle forsvinne.

– Vi har fått beskjed om å ta hensyn til dette, og i det nye forslaget ligger det an til at vi både skal beholde og oppgradere lekeplassen, balløkka og området rundt, sier Liahjell.

Helt bilfritt

Hele det nye boligområdet vil være bilfritt, forteller Eriksen og Liahjell videre. Veiene inn og ut av området vil være gang- og sykkelstier – biltrafikken vil bli styrt inn under bakken.

ARNESTEDET: Even Liahjell (til venstre) og Odd Harald Eriksen leder arbeidet med å utvikle Einerhagen.

– Det vil bli parkering under jord med heiser opp til blokkene. De eneste som vil kunne kjøre inn i boligområdet vil være utrykningskjøretøy, sier Eriksen.

Han tror at området vil bli populært.

– Jeg tror at det vil være et attraktivt område for folk som eksempelvis jobber på sykehuset eller på universitetet. Innenfor ti minutters sykkelavstand kommer man helt til UNN, til sentrum og til flyplassen, forteller han.

Samarbeidsprosjekt

Det er Tromsø kommune som eier Arnestedet Eiendom AS – som har til formål å utvikle kommunens tomteeienedommer kommersielt.

NEDENFRA: De nye blokkene skal bygges i skråningen opp mot Rypeveien, men de høyeste skal ligge lengst ned for ikke å blokkere utsikten til naboene. Ill. AT Plan og Arkitekter

Det er Arnestedet eiendom og kommunen som eier hver sin del av tomta som det skal bygges på – men det er ikke de som skal bygge boligene.

– Vi kommer til å inngå samarbeid med en profesjonell utbygger som vil bygge, men det vil være et samarbeid på eiersiden slik at Arnestedet og kommunen vil være med også i salgsfasen, sier Eriksen.

Ikke kun tomteleverandør

Dermed vil ikke det offentlige kun være "råtomtleverandør", men også kunne hente ut gevinst fra boligprosjektet.

TUN: Blokkene skal være lagt rundt innergårder, eller tun, der det legges opp til aktiviteter, fellesskap og nærhet mellom naboene. Ill. AT Plan og Arkitekter

– Dette er noe man har erfaring fra i andre byer i Norge. Der har kommunale eiendomsutviklingsselskap bidratt til å skaffe inntekter til kommunene i Oslo, Trondheim, Bodø og Kristiansand – for å nevne noen, sier Liahjell.

Ett års behandlingstid

De mest optimistiske planene er som sagt å ha byggestart i andre halvdel av 2018 – dersom planene kommer kommunen i hende i februar.

– Først skal vi levere inn reguleringsplanforslaget, deretter skal det ut på offentlig høring – deretter skal merkandene behandles – så vi ser for oss minst et års behandling av planene, sier Eriksen.