Som iTromsø skrev julaften har Vegdirektoratet avvist søknaden om å dispensere fra stigningsgraden i Langsundforbindelsen.

– Det betyr at man uansett skal gjøre det vi har sagt må gjøres når de to spørsmålene, rettssaken og stigningsgraden, er avklart, nemlig at Statens vegvesen gjør en ny kostnadsgjennomgang og en såkalt KS2 (kvalitetssikring av investeringene), som så vil danne grunnlag for en finansieringssak som fylkestinget får ta stilling til i løpet av 2017, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Ifølge prosjektsjef Stein Johansen i Statens vegvesen vil en mindre bratt tunnel bety store kostnader.

– Vi har ikke finregnet på det, men det er snakk om mellom 150 og 200 millioner kroner.

Det er ennå ikke avklart om reindriftens anke blir behandlet i høyesterett.

– Fylkestingets vedtak om bygging ligger naturlig nok til grunn for det videre arbeidet for veivesenet, sier Prestbakmo.