Det er selskapet VinterTroms som står bak prosjektet og som formelt sett får støtten fra fylket.

– Prosjektet har vart i fem år nå og er en av hovedgrunnene til at reiselivet i Nord-Norge går så godt, sier fylkesråd for næring, Willy Ørnebakk.

Over 100 bedrifter

I løpet av de fem årene prosjektet har vart har over 100 enkeltbedrifter knyttet seg til et nettverk av opplevelses- og servicebedrifter. 60 av bedriftene holder til i Troms, og resten i søndre Finnmark og nordre Nordland.

Det er bedrifter fra Alta til Vesterålen som har deltatt i erfaringsutvekslingen, utarbeidelse av felles regler og standarder og markedsføring.

Svært vellykket

– Det er et av de mest vellykkede prosjektene som er gjennomført innenfor næringen, sier Ørnebakk.

Fylkesråden er overbevist om at den eventyrlige veksten som vinterturismen har opplevde i nord de siste årene kan kobles til bevisste strategisatsinger som dette.

Godt brukte penger

– Vi har valgt å støtte prosjektet med midler fordi vi mener det er vel anvendte penger, sier Ørnebakk.

Målsettingen til prosjektet er både å øke antall besøkende til Troms og å øke verdiskapningen knyttet til hver besøkende.

• Antall besøkende skal øke med 45.000 før 2018.

• Hver besøkende skal i løpet av samme periode bruke 400 kroner mer per døgn – en økning fra 2.100 til 2.500 kroner.

Gitt penger før

SATSER: Fylkesråd for næring, Willy Ørnebakk, sier at de 2,3 millioner kronene som fylkeskommunen satser er godt brukte penger.

Troms fylke har tidligere gitt støtte til «Arena lønnsomme vinteropplevelser». Fylkesråden hadde håpet at prosjektet skulle få statlig støtte til sin videre virksomhet innenfor rammen av såkalte NCE-prosjekter.

– Det ble ikke innvilget i denne runden, så vi har valgt å videreføre vår støtte i et år i påvente av neste søkerunde, sier Ørnebakk.

Totalbudsjettet for «Arena lønnsomme vinteropplevelser» er på 9,5 millioner kroner – så fylkets andel vil være på cirka 25 prosent.