– Vi er veldig klare over problemstillingen, og venter på et kostnadsoverslag på arbeidet som kreves. Veien er i smaleste laget og skulle vært bedre tilrettelagt for myke trafikanter. I 2017 vil vi kartlegge skoleveien for alle byens barn og sørge for at alle får en trygg skolevei. Vi blir derimot ikke å gjøre noen større grep før en bymiljøavtale er i boks for det er der det vil ligge penger til å ta slike store grep. Det midlene vil sannsynligvis ikke utløses før i 2018-2019, sier Ramberg.

LES SAKEN: Er bekymret for økt bussfrekvens på Kvaløya

Det er derimot helt uaktuelt å vente med å trappe opp frekvensen på rute 42 til den tid.

– Vi vil at flest mulig skal ta buss og da må alle som vil det, få plass på bussen. Vi trenger å styrke kollektivtilbudet på Kvaløya og da kan vi ikke be Troms fylkestrafikk vente med det i flere år, sier Ramberg.

– Det er ikke en optimal situasjon, så sjåførene må være årvåken og følge godt med på hastigheten på bussen. Vi får be om et godt samarbeid mellom alle partene her og alle må være med å bidra så godt de kan, så skal vi prøve å gjøre noe med situasjonen så fort som mulig, sier Ramberg.