I fjor vedtok kommunen å betale 67 millioner kroner for en stor del av den nye terminalen på Prostneset. Vedtaket var nødvendig for i det hele tatt å få satt i gang byggingen av terminalen.

Byggingen startet, men så møtte man kvist.

Må ha fylkesinntekter

FORUNDRET: Jarle Heitmann, Arbeiderpartiet, mener det er trasig at man ikke har klart å bli enige med fylket ennå om hvem som skal ha ansvar for bussoppstillingsplassene og bussterminalen på Prostneset. 8

– En av forutsetningene for at vi fattet finansieringsvedtaket var at fylkeskommunen betaler leie for bussoppstillingsplassene i underetasjen, sier finanspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, Jarle Heitmann.

Ifølge ham er det klinkende klart at fylket – som har ansvar for kollektivtrafikk i både Troms og Tromsø – må ta regningen for tilretteleggingen for regional- og distriktsbusser.

Må betale for oppgradering

KAIANLEGG: Det eneste fylket er villig til å betale for er kaianlegg og passasjerarealer knyttet til hurtigbåter. Bussterminalen i underetasjen mener de at kommunen må ta ansvaret for. Illustrasjon: Space Group

– Det er en veldig stor kvalitetsforbedring for kollektivtrafikken i byen å få en tilpasset terminal og da må fylket betale leie for dette, sier Heitmann.

Men det har fylket ingen planer om. Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, sier at det ikke kommer på tale.

– Loven sier veldig tydelig at det er veieiers ansvar å drifte holdeplasser, oppstillingsplasser og annet. Fylket skal ikke betale, sier han.

Har vært veldig tydelige

STÅR PÅ SITT: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, nekter å betale for arealet der bussterminalen på Prostneset skal stå. – Det er i henhold til loven at Tromsø kommune skal ta den regningen, sier han.

Han viser til at det både er fattet vedtak i fylkesting (i oktober i fjor) og i samferdselskomiteen (i 2003) om at det eneste fylket skal betale for er kaiplass for hurtigbåt og passasjerfasiliteter.

– Det har vi kommunisert tydelig overfor kommunen hele veien, sier Prestbakmo.

Han sier også at det ikke er mulig å gi Tromsø en særfordel ved å leie oppstillingsplass.

– Ingen andre steder i fylket betaler vi for oppstillingsplasser. I eksempelvis Harstad står vi gratis, sier han.

Undring i kommunen

SKAL FORHANDLE: Leder i Eiendom i kommunen, Marianne Knapp, skal møte fylket for drøftinger om hvem som skal ta regningen for bussterminalen.

Fylkets steile holdning forbauser både den politiske ledelsen og administrasjonen i Tromsø.

– Vi mener at fylket feiltolker loven i denne saken, sier Marianne Knapp, leder ved Eiendom i kommunen.

Hun tilbakeviser at det er gitt beskjed fra fylket om at de ikke vil betale markleie.

Vært aktive i prosessen

– Vi har fått signaler hele veien fra ledende nivåer i fylket om at man skal leie oppstillingsplasser. Man har sågar kommet med innspill og føringer for hvordan disse skal utformes, sier hun.

Hun ymter frempå at uten leieinntekter fra fylket så kan det bli aktuelt å åpne for annen aktivitet.

– Da må vi kanskje tenke oss en annen bruk av arealene, sier hun.

Fylkesråden tar "truslene" fra kommunen med knusende ro.

Kan flytte bussene

– Vi har ikke engang tenkt på saken, men om vi ikke får stå gratis på Prostneset, må vi vurdere om vi skal ha oppstilling av bussene andre steder, sier Prestbakmo.

Ifølge ham finnes det flere andre trafikknutepunkt som kan være aktuelle – et av dem er Langnes.

– Det er en løsning som er praktisk gjennomførbar, men som vil gjøre det mer tungvint for publikum som er vant til Prostneset, sier han.

Skal i drøftinger

Hvordan man skal kunne løse den fastlåste situasjonen er vanskelig å si, sier begge parter.

Kommunen og fylket har derfor planlagt å ha drøftingsmøter i nær fremtid for å prøve å gjøre vei i vellinga.

– Det er to offentlige instanser som skal jobbe sammen så vi må jo kunne finne en løsning, sier Marianne Knapp.