I fjor vedtok kommunen å betale 67 millioner kroner for en stor del av den nye terminalen på Prostneset. Vedtaket var nødvendig for i det hele tatt å få satt i gang byggingen av terminalen.
Byggingen startet, men så møtte man kvist.
LES OGSÅ: Frp krever full gjennomgang av saken (for abonnenter)
Må ha fylkesinntekter
– En av forutsetningene for at vi fattet finansieringsvedtaket var at fylkeskommunen betaler leie for bussoppstillingsplassene i underetasjen, sier finanspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, Jarle Heitmann.
Ifølge ham er det klinkende klart at fylket – som har ansvar for kollektivtrafikk i både Troms og Tromsø – må ta regningen for tilretteleggingen for regional- og distriktsbusser.
LES OGSÅ: Mens kommunale utbygginger sprekker går Prostneset på skinner (For abonnenter)
Må betale for oppgradering
– Det er en veldig stor kvalitetsforbedring for kollektivtrafikken i byen å få en tilpasset terminal og da må fylket betale leie for dette, sier Heitmann.
Men det har fylket ingen planer om. Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, sier at det ikke kommer på tale.
– Loven sier veldig tydelig at det er veieiers ansvar å drifte holdeplasser, oppstillingsplasser og annet. Fylket skal ikke betale, sier han.
LES OGSÅ: Kommunen betaler 67 millioner for ny bussterminal (For abonnenter)
Har vært veldig tydelige
Han viser til at det både er fattet vedtak i fylkesting (i oktober i fjor) og i samferdselskomiteen (i 2003) om at det eneste fylket skal betale for er kaiplass for hurtigbåt og passasjerfasiliteter.
– Det har vi kommunisert tydelig overfor kommunen hele veien, sier Prestbakmo.
Han sier også at det ikke er mulig å gi Tromsø en særfordel ved å leie oppstillingsplass.
– Ingen andre steder i fylket betaler vi for oppstillingsplasser. I eksempelvis Harstad står vi gratis, sier han.
Undring i kommunen
Fylkets steile holdning forbauser både den politiske ledelsen og administrasjonen i Tromsø.
– Vi mener at fylket feiltolker loven i denne saken, sier Marianne Knapp, leder ved Eiendom i kommunen.
Hun tilbakeviser at det er gitt beskjed fra fylket om at de ikke vil betale markleie.
Vært aktive i prosessen
– Vi har fått signaler hele veien fra ledende nivåer i fylket om at man skal leie oppstillingsplasser. Man har sågar kommet med innspill og føringer for hvordan disse skal utformes, sier hun.
Hun ymter frempå at uten leieinntekter fra fylket så kan det bli aktuelt å åpne for annen aktivitet.
– Da må vi kanskje tenke oss en annen bruk av arealene, sier hun.
Fylkesråden tar "truslene" fra kommunen med knusende ro.
Kan flytte bussene
– Vi har ikke engang tenkt på saken, men om vi ikke får stå gratis på Prostneset, må vi vurdere om vi skal ha oppstilling av bussene andre steder, sier Prestbakmo.
Ifølge ham finnes det flere andre trafikknutepunkt som kan være aktuelle – et av dem er Langnes.
– Det er en løsning som er praktisk gjennomførbar, men som vil gjøre det mer tungvint for publikum som er vant til Prostneset, sier han.
LES OGSÅ: Dette er byens største byggeplass (For abonnenter)
Skal i drøftinger
Hvordan man skal kunne løse den fastlåste situasjonen er vanskelig å si, sier begge parter.
Kommunen og fylket har derfor planlagt å ha drøftingsmøter i nær fremtid for å prøve å gjøre vei i vellinga.
– Det er to offentlige instanser som skal jobbe sammen så vi må jo kunne finne en løsning, sier Marianne Knapp.