– Grunnlaget for at hele prosessen med å etablere ny havn ble startet, var en stortingsmelding fra 1997–98 hvor det het at åtte nasjonalhavner skulle etableres, og en av dem i Tromsø. Det arbeidet startet vi med i 98-99, og gjorde da en rekke analyser for å finne ut hvordan man best skulle løse det. Da konkluderte vi med at passasjertrafikken måtte legges til sentrum, logistikk og industri til Breivika og så letet vi etter et nytt område for tyngre industri. Da så vi på blant annet Finnvika, Tønsnes og Grøtsund fort, og sistnevnte var det klart beste alternativet, men forsvaret var der. Da de derimot solgte i 2005-2006, slo vi til, sier Halvar Pettersen, som er havnesjef i dag og var det den gang beslutningen ble tatt.

Les også: Fortsatt uenige om valg av lokaliseringen til industrihavnen fra 2005.

Havnesjefen forteller videre at begrepet «nasjonalhavn» er et tomt begrep, og at den opprinnelige stortingsmeldingen fort ble ugyldig da det var opp til havnene selv å bestemme hva begrepet skulle inneholde.

SE STOR TIDSLINJE HER.

– Var ikke Balsnes et alternativ?

– Balsnes var aldri aktuell som et alternativ. Det var sør for bruene, og det var en stor ulempe at skip måtte gå inn Hekkingen og Rystraumen. Det ble en omvei. Veiforbindelsen var et annet problem den gang. Da ville Ramfjord vært et bedre alternativ. Det var ikke mangel på areal på Balsnes, men for mange funksjonelle ulemper. Selv om riggen kom seg gjennom der nylig, var det ikke uten hindringer. Det var den gang ei grunne der på 11 meter, som siden har blitt sprengt bort, men det er ennå snakk om et knapt værvindu for å komme seg gjennom. Man har rundt en time på å komme seg gjennom Rystraumen, og cruisebåter på over 270 meter kommer seg fremdeles ikke gjennom, og de har vi jo en del av.

– Så det ble aldri gjort noe kostnadsoverslag for etablering på Balsnes?

– Nei. Jeg vet det ble gjort et for etablering i Finnvika, og kostnaden der ble veldig høy. Der var det også problemer med veiforbindelse og manglende nærliggende infrastruktur. Grøtsund har uhindret innseiling og ligger godt i le for vær og vind, og i de opprinnelige kostnadsoverslagene kom det klart best ut av alternativene. Vi har måtte gjøre en del investeringer og har møtt på en del utfordringer som har kostet ganske mye penger, men jeg tror ikke det er så veldig langt fra det vi opprinnelig så for oss, sier Pettersen.

– Så du står for beslutningen om å etablere havn på Skarpnes/Grøtsund fort selv i etterpåklokskapens lys?

– Ja, det var og er definitivt det beste alternativet.