– Var aldri aktuell som et alternativ

Havnesjefen bekrefter at Balsnes aldri var seriøst vurdert som et alternativ da det skulle etableres ny industrihavn i Tromsø.

Grøtsund fort beste alternativet: Havnesjef Halvar Pettersen var også havnesjef da beslutningen om å gå for havneetablering på Skarpnes ble tatt. Her sammen med Frid Fossbakk (styreleder for Tromsø Havn den gang) under åpningen av den nye havna ved Grøtsund Fort på Skarpneset 26. juni 2015. Foto: John Strandmo 

pluss

– Grunnlaget for at hele prosessen med å etablere ny havn ble startet, var en stortingsmelding fra 1997–98 hvor det het at åtte nasjonalhavner skulle etableres, og en av dem i Tromsø. Det arbeidet startet vi med i 98-99, og gjorde da en rekke analyser for å finne ut hvordan man best skulle løse det. Da konkluderte vi med at passasjertrafikken måtte legges til sentrum, logistikk og industri til Breivika og så letet vi etter et nytt område for tyngre industri. Da så vi på blant annet Finnvika, Tønsnes og Grøtsund fort, og sistnevnte var det klart beste alternativet, men forsvaret var der. Da de derimot solgte i 2005-2006, slo vi til, sier Halvar Pettersen, som er havnesjef i dag og var det den gang beslutningen ble tatt.