I 15–16 år har Blårock hatt den samme burgeren på menyen. Nå er det imidlertid klart for et skifte.

– Vi ser at vi henger litt etter. Det er mange steder som serverer god burger nå. Dette er et ledd i møtet med en sterk konkurranse, sier daglig leder ved Blårock, Geir Tore Norbye, som mener han tar store sjanser når han nå satser nytt på Blårocks store inntektskilde.

Burgeren sikrer drifta

OKSE: Med høyrygg fra okse, og burgerbrød fra Steike Godt, skal denne burgeren sikre videre drift for Blårock.

Norbye forteller at om det ikke hadde vært for burgeren, hadde det ikke vært noe Blårock.

– Det er klart det er skummelt. Vi og gjestene har et forhold til den gamle. Men vi følte tiden var inne for å gjøre dette. Ellers er det gledelig at våre to største utgifter går til våre lokale leverandører, Mack og Mydland. Pengene blir i byen, forklarer Norbye.

Terningkast 6

Oppskrifta, som de ansatte selv har komponert, ble sendt til Mydland som har produsert kjøttet. Etter mye testing og smaking har det resultert i et produkt både leverandørene og de ansatte er veldig fornøyd med.

SPENNENDE: Erik Mydland (venstre) og Tore Lorentzen ved Mydland har ikke stor erfaring med å lage burgere, men er imponert over Blårocks oppskrift.

– Terningkast 6, sier Erik Mydland, som er kvalitetsansvarlig og produktutvikler for Mydland.

– Det var veldig spennende da de kom til oss. Vi har ingen tradisjon for å lage burgere. De har brukt høyrygg av okse, som er det beste og dyreste du kan oppdrive. Jeg synes det er himmelsk godt.

– Kan den ende opp i butikkene under Mydland- og Blårock-merking?

– Vi kan i alle fall leke med tanken, sier Mydland lurt.

Øker prisene

Men god smak og dyre råvarer koster penger. Norbye forteller at prisene nok blir å øke for publikum.

– Vi har også fått nytt burgerbrød fra Steike Godt, og jeg tror alle blir å merke en markant forskjell på maten man får servert på Blårock fremover. Det går ikke an å ikke legge merke til det, mener han.

SMAKSPANEL: Mack var også invitert til lunsj hos Blårock, hvor samtlige mente at dette var et steg i riktig retning.

Fredag slipper også tromsøbandet The Modern Times debutplaten «This is The Modern Times». Den inneholder låten «Motörhead», som er en hyllest til burgermenyen på Blårock, hvor Atle Antonsen spiser en Blårock-burger i baren.

– Jeg regner med det blir en dobbel effekt der, hvor vi har ny burger og en fin video fra dem. Vi er veldig spent på tilbakemeldingene.