Midt på lyse dagen opplevde en eldre mannlig gjest ved senteret å bli ranet i heisen ved bo- og servicesenteret. Gjerningsmannen bar kniv, og fikk med seg mannens lommebok.

Enhetslederen ved Heracleum beskriver hendelsen slik:

– Raneren kom inn hovedinngangen og fulgte etter mannen inn i heisen. En ansatt oppfattet at det skjedde noe. Hun tok tak i han og så at han hadde en kniv. Hun ropte høyt, og vi hørte henne skrike at vi måtte varsle politiet. Det ble en del forvirring rundt hva som egentlig skjedde, og en annen ansatt løp etter mannen som da rømte ned trappene. Han visste ikke at raneren hadde kniv, så det var litt skremmende. Mannen kom seg ut gjennom en av nødutgangene nede, sier Evjen.

Raneren ble forbannet

Ifølge enhetslederen var en annen person ved senteret også på vei inn i heisen da ranet skjedde.

– Hvis de tre hadde vært alene i heisen, vet jeg ikke hva som kunne ha skjedd. Raneren ble tydelig forbannet og ropte og skrek da den ansatte tok tak i han.

Enhetslederen beskriver den væpnede mannen som en 1,90 meter høy mann med grå hettegenser, blå buff og sort bukse.

Han forteller videre at politiet raskt kom til stedet etter at de ble varslet.

– De gjorde en kjempejobb. Det er første gang vi har opplevd et væpnet ran her. Både vi og den eldre mannen ble skjelven etter det som skjedde. Det er mye folk på huset her og det skjedde midt på lyse dagen. Det kom veldig overraskende på oss. Det er viktig at det er trygt for brukerne, de ansatte og gjestene som er her. Vi ønsker å ivareta alle her, og har leid inn ekstra sikkerhetsvakter som skal være her i helgen, sier enhetslederen.

Berømmer de ansatte og politiet

Den eldre mannen ble ivaretatt etter beste evne av de ansatte ved Heracleum etter ranet, forteller Evjen.

– De pårørende ble kontaktet og kom for å hente han. Han er ikke beboer, men var her som gjest. Han var skjelven etter hendelsen.

Enhetslederen roser de ansatte ved senteret og politiet for hvordan det hele ble håndtert.

– Man blir litt skjelven når slikt skjer, og jeg må bare berømme dem.

Han legger til at senteret har egne rutiner for hvordan de ansatte følges opp etter hendelsen.