Omtrent 60 kilometer med fylkesvei i Troms får ny asfalt i år etter at Statens vegvesen har, på oppdrag fra fylkeskommunen, laget en prioriteringsplan på hvilke fylkesveistrekningen som trenger ny asfalt mest. Den samlede kostnadsrammen for årets arbeid er på 90 millioner kroner, og fører med seg 3.557 meter med ny asfalt i Tromsø.

– Det er åpenbart ønskelig med en større økonomisk ramme, og muligheten til å gjøre enda mer, men stadige reduksjoner i rammetilskuddet til fylkeskommunen merkes også på veisektoren. Det siste kuttet på 10,6 millioner kroner for Troms fylkeskommune, som følge av stortingsforliket i desember mellom regjeringspartiene på statsbudsjettet, har ikke akkurat gjort situasjonen lysere, sier Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) i en pressemelding.

Kan bli mer

Inne i prioriteringsplanen ligger det også strekningene som opsjon, for Tromsøs del gjelder det 1400 meter på strekningen Kroken sør og Skjelnan sør på fylkesvei 53, om anbudene blir mer gunstig enn forventet.

– Statens vegvesen skal nå gjennomføre første runde med anbud. Når tilbudene er kommet inn og man ser prisene, vil man se om det også blir rom for å ta med strekninger som ligger inne som opsjon, sier Prestbakmo, og fortsetter:

– Dagens situasjon og økonomiske rammer som stilles til rådighet fra regjering og storting gjør dette svært vanskelig. Det er derfor svært viktig at regjering og storting i behandlingen av nasjonal transportplan 2018–2029 til våren, tar utfordringen fra landets transportetater om å opprette et nasjonalt etterslepsprogram for å løse landets store etterslep på fylkesveiene, som vil være på nærmere 75–80 milliarder kroner innen 2029.

En del utfordringer

Senioringeniør i Statens vegvesen, Geir Johnsen, sier at de går i gang på strekkene i Tromsø i første delen av mai og vil fortsette arbeidet ut september. Blant annet ligger det 1.226 meter med reasfaltering på Tromsøbrua inne i planen, som kan by på trafikale utfordringer dersom arbeidet i Tromsøysundtunnelen ikke er ferdig innen sommeren.

– Vi har ikke satt konkrete datoer på de forskjellige strekkene som skal reasfalteres, så når det gjelder brua må vi bare samordne oss med dem som gjør arbeidet i Tromsøysundtunnelen når vi nærmer oss. Tunnelen og brua kan jo ikke være stengt samtidig, så det kan vel bli som det var i fjor sommer med kolonnekjøring gjennom tunnelen på kveldstid, sier Johnsen.