Det har vært sagt at Selnes-forbindelsen er en midlertidig løsning, og nå som Statens vegvesen begynner å utrede mulighetene for en ytre kystriksvei som knytter Tromsø, Senja, Finnsnes og Harstad sammen, vil de også utrede muligheten for en ny forbindelse til Tromsøya fra Håkøya, Marisletta på Kvaløya og eventuelt andre alternativer som dukker opp.

– Vi har nå sendt et forslag for en konseptvalgutredning av innfartsveiene til Tromsø fra sør, øst og nord. Grunnen er at forslaget om en ytre kystriksvei stadig dukker opp, og vi ønsker nå å få en litt mer faglig vurdering av hva som er mulig å få til på de forskjellige alternativene som stadig foreslås. I brevet vi har sendt til Samferdselsdepartementet er det tatt med helt til Harstad, men vi vil se spesielt på mulighetene til å korte ned på avstanden mellom Tromsø, Finnsnes og Silsand, sier Torbjørn Naimak, regionveisjef i Statens vegvesen.

Langsiktig perspektiv

Naimak understreker at den nye utredningen ikke vil gå på bekostning av eksisterende planer som tenkes inn i bymiljøavtalen.

– Denne utredningen vil se på mulighetene rundt det vi allerede har og som er planlagt, og da vil vi se om det er aktuelt å gå for en til forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya via Håkøya eller Marisletta. Den løsningen kommunen har valgt med Selnes er uansett en kortsiktig løsning på de trafikale problemene man har i dag i Giæverbukta og over til Kvaløya, men vi ser nå på den ytre kystriksveien og det som hører med der i et lengre perspektiv, sier Naimak, og fortsetter:

– Vi vil ta med fremtidig bosettingsmuligheter og de næringsmessige perspektivene i utredningen, og vil vurdere om det er behov for enda en forbindelse og hva vi oppnår ved å etablere den. Vi må se på om det er snakk om betydelig innsparing i kjøretid og hva det vil si for trafikkbildet i byen, og alle de andre faktorene i en slik sak.

Neste NTP

Planene ligger likevel lagt fram i tid. Først må Vegvesnet gjennomføre konseptvalgutredning (KVU) som siden sendes til Samferdselsdepartementet og kommer inn tidligst i neste periode for den nasjonale transportplanen (NTP), altså ikke den som legges fram nå i vår som varer fram til 2029.

– Vi håper at vi får en beslutningen fra Samferdselsdepartementet om dette er noe å ta videre i løpet av høsten, men om det blir realitet vil det ikke komme inn før i neste NTP, sier Naimak.