Salgsstatistikken fra OFV viser at Bil i Nord solgte seks Volvo XC90. Det er spesielt T8 – plugin-utgaven – som folk etterspør. Det skyldes ikke minst at bilen gikk ned nesten 100.000 kroner 1. januar – etter en tilsvarende prisreduksjon på samme tid i fjor. Det er endringene i engangsavgiften som gjør modellen spesielt interessant.

Se bildekarusell av bilene over!

Premiummerker

I tillegg gikk det ut flere Mercedes GLC, Tesla Model-X, Audi Q7, BMW X5 og den nyeste herregårdsvognen, Volvo V90. Neste helg lanseres den som Cross Country – en utgave med ekstra god bakkeklaring. Da forventer salgssjef Tom Karlsen økt etterspørsel.

Ikke lenger gubbebil

– Den tiden da folk så på Volvo som en gubbebil, er definitivt over. Dessuten har avgiftsreduksjonen på de mest miljøvennlige modellene gjort sitt. 200.000 kroner ned på ett år, er sjelden kost her på berget. Når det likevel skjer, responderer kundene med å kjøpe nytt, sier Tom Karlsen.

premium: Tom Karlsen, salgssjef hos Bil i Nord, solgte seks XC90 til rundt millionen i januar. De to første leverte han på formiddagen første nyttårsdag.

Sammenlignet med januar i fjor, opplevde Volvo en salgsøkning lokalt på 200 prosent – 80 prosent på landsbasis.

Lokal oppgang

Etter «gullåret» 2016 fortsetter den positive trenden for byens forhandlere. Pluss 33,3 prosent viser tallene for årets første måned. Det er godt over landsgjennomsnittet på 18–19 prosent.

Størst økning hadde Ford – med 1.100 prosent. Her er det først og fremst Edge som drar lasset – en modell som ble lansert på senhøsten.