Når realtid for bussene i Tromsø er på plass fra 1. mars vil avviksinformasjon bli lett tilgjengelig for reisende med kollektivtransport i Tromsø.

– Da skal vi være klare med systemet både på app, nett og i reiseplanleggeren for alle reisende i Tromsø, sier Silje Skog, kommunikasjonsrådgiver i Troms fylkestrafikk.

Nærmer seg

I august i fjor kunne fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, fortelle at kontrakten med leverandøren av systemet – det svenske firmaet Consat – var signert og at arbeidet med innføringen av sanntidssystemet kunne settes i gang. Denne uken foretas gjennomkjøringer av de største rutene for å sjekke kvaliteten på rutedataene.

– I praksis betyr det at vi sjekker om holdeplassene står rett og at det er riktig avstand som kobles opp mot GPSen i bussene. Vi er stort sett ferdig med all montering av utstyr i bussene. Og holdeplasskiltene med skjermer, som skal settes opp på de store knutepunktene, kommer denne uken. De vil vi montere fortløpende, sier Skog.

Ved hjelp av GPS på bussene vil reisende kunne følge med på om bussen er i rute. Det er kun de største knutepunktene i Tromsø som får skjermer hvor realtiden vises, men alle reisende vil kunne følge bussene via mobil eller på nett, opplyser hun.

Begynte testingen etter jul

Nobina har også startet opplæringen av systemet hos bussjåførene, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

– Planen har hele tiden vært at vi skulle få sanntidssystemet opp å gå i løpet av våren, men det ser ut som vi klarer 1. mars og nå er vi så nært at vi kan si det høyt, sier Skog.

Testingen av rutedata begynte etter jul. Bussenes prioritering i lyskryssene har også vært en del av testingen, men vil ifølge Skog være en av de siste tingene som kommer på plass ettersom det krever ytterligere utprøvinger.

Troms fylkestrafikk har tidligere uttalt at de håper å øke andelen kollektivreiser fra 12 prosent til 20 prosent i Tromsø med det nye sanntidssystemet.

– Reduserer frustrasjonen

Prestbakmo gleder seg over at innføringen av systemet nå er like rundt hjørnet.

– Dette er en viktig del av oppgraderingen av kollektivsystemet i Tromsø, Harstad og etter hvert hele Troms. Det handler om at folk skal få bedre informasjon om blant annet forsinkelser. Det reduserer frustrasjonen av å ikke vite hvorfor bussen ikke kommer. Det skal gjøre det totale kollektivtilbudet best mulig for folk flest, og det blir en kraftig kvalitetsforbedring av folks opplevelse av det å reise kollektivt, sier fylkesråden for samferdsel og miljø.

Han legger til at innføringen av realtiden har vært et krevende arbeid som har pågått i over ett år.

Det er belønningsordningen i Tromsø- og Harstadpakken som er med på å finansiere systemet. Investeringskostnaden ligger på omkring 22 millioner kroner.