Ifølge Dagens Næringsliv har Rema-salget falt med tre prosent sammenlignet med i fjor, samtidig som kjeden har gjort betydelig fremstøt mot leverandører og kunder gjennom app-satsingen.

I alt skal Æ-appen ha blitt lastet ned rundt 900.000 ganger.

Fremgang for konkurrenter

Lavpriskonkurrentene Kiwi og Coop Extra oppnådde i januar en forbedring av salget sammenlignet med samme måned i 2016. De økte med henholdsvis 1,5 prosent og 2,5 prosent.

Ifølge Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy er veksten størst i områdene der Rema har vært i klammeri med sterke lokale merkevarer som Mack og Hansa.

– I landsdeler med mye støy som Nord-Norge og Hordaland vokser vi mer. I disse områdene har vi hatt en kraftig vekst tidligere også, men veksten er ekstra stor nå, sier Bjørkøy til Dagens Næringsliv.

Dollarglis i Coop

Til samme avis sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis:

– Vi ser at vi får mange nye kunder, spesielt i de områdene der Remas bestevennstrategi slår hardest ut.

Til iTromsø kunne Coop Nord-direktør Kjell Olav Pettersen nylig lette litt på sløret rundt tallene.

– Jeg kan bekrefte at vi har hatt god fart i topplinjen de siste ukene. Uten å gå i detalj, kan jeg røpe såpass at økningen mot budsjett er tosifret i prosent. Det har ikke skjedd tidligere, sa Kjell Olav Pettersen ved månedsskiftet.

Slo hardt ut

Den største økinga hadde Coop i Balsfjord der også konsekvensen av Remas bestevenn-strategi slår hardest ut når 30 årsverk i Mack-konsernet skal kuttes. Rema-butikken i Nordkjosbotn er ekstra utsatt og opplevde i perioder en omsetningssvikt på 20–30 prosent.

I uke 2–4 var økningen for Mack-produktene på nesten 40 prosent i Coop Extra-butikkene. For brus og vann var oppgangen på betydelige 60 prosent.