Det kommer fram i en forslagsplan som de skal legge fram til kommunen.

– Dette er i tråd med vårt program og hva vi sa før valget. Dette er forslag som vi vil legge fram i kommunen og på fylket, sier Alvarstein.

– Så dere er med andre ord misfornøyd med det opprinnelige bompengeforslaget?

– Ja, du kan trygt si at vi vil slite med å ha råd til å finansiere pakken med fire milliarder i bompenger. Over 20.000 kroner i året er tungt for mange, også småbarnsfamilier.

I tillegg er de uenige i hvor bomringene er plassert i forslaget.

– De 18.500 menneskene som bor i sone 1, Sør-Tromsøya til Tverrforbindelsen, synes nok bompengeforslaget er en kjempeordning. De slipper å betale i sin sone. De har jo Hålogaland Teater, kinoen og andre ting innenfor sin sone, mens de som bor på fastlandet, Kvaløya og Hamna må punge ut, sier Alvarstein.

– Man har en plan om å blant annet bruke 400 millioner kroner i sentrum på uteromstiltak. De i sone 1 slipper å bidra. De i sone 4 med 250 innbyggere, med samme avstand til sentrum, blir nødt til å betale bompenger. Hvor er rettferdigheten, spør Forså retorisk.

Savner prioriteringsliste

Frp-duoen savner å få vite hva inntektene fra bompengeordningen skal brukes til.

Som en erstatning for bompengeordningen, vil de heller øke drivstoffavgiften med tre kroner.

– Frp foreslo dette allerede i fjor da vi gikk gjennom sak om finansieringsløsninger, at vi går videre med drivstoffavgiften. Hvis vi legger til en drivstoffavgift på tre kroner, så vil vi få kunne få inn 2,25 milliarder kroner over 20 år inkludert moms. Jeg er ikke så bekymret for handelslekkasje, når en ser at pumpeprisen til tider er dyrere i distriktet enn i byen, til tross for dagens avgift på 0,89 kroner, sier Forså.

– Av alle avgiftsonder, oppfatter vi drivstoffavgiften som mer rettferdig enn bompenger. Det er sinnssykt billig i innkreving sammenlignet med de 600 millionene i bompengedrift vi risikerer nå, forteller Alvarstein.

De ønsker ikke å legge inn nye forslag om hvor bompengene skal lokaliseres.

– Bompengeordning vil aldri bli rettferdig. I tillegg vil det bli for stor belastning på småveiene i byen. Bompenger kan egne seg for enkeltprosjekter, ikke som virkemiddel for denne type bypakker, sier Alvarstein.

Fortsetter kampen om Kvaløyforbindelsen

I forslaget fra Frp ønsker de også å gå videre med Kvaløyforbindelsen via Håkøya.

– Vi ønsker også at Kvaløyforbindelsen blir et selvstendig prosjekt via Håkøya, hvor det blir bompenger via Kvaløyforbindelsen og at den tilbakeføres til riksvei og planlegges gjennom statlig plan, sier Forså.

Alvarstein påpeker at de ikke ønsker å innføre bompenger på Sandessundbrua dersom dette blir realisert.