20.798 personer var innom Tromsø Turistinformasjon i januar. Det er en betydelig økning fra fjorårets 14.524 besøkende samme måned, og det største antallet turister hos turistkontoret i januar noen gang.

– Det er veldig mye, så du skjønner at vi har hatt det travelt. Det er mye kø her, og det ikke alle som orker det så det er nok snakk mange flere turister som har vært i byen selv om de ikke har vært innom oss, sier leder for Tromsø turistinformasjon, Sylvi Bakkeby, og forteller at besøkstallet ble langt høyere enn forventet i januar.

Stor pågang

Turistkontoret har hatt mellom 1.000 og 2.000 besøkende innom daglig, og på dager med stor pågang går det nesten ikke an å bevege seg i lokalet fordi det er så fullt, ifølge Bakkeby.

– Ventetiden er ofte på mellom 1,5 til to timer. Lunsjen til de som jobber her er kortest mulig, og det å skulle stenge dørene klokken syv er helt umulig. De turistene som er her inne må vi håndtere, men det er ikke alltid vi får låst dørene fordi folk står utenfor og vil inn. Vi prøver å strekke oss så langt det går, men det er mye å gjøre, utdyper hun.

Reiselivssjefen i Visit Tromsø, Chris Hudson, benytter anledningen til å rose de ni ansatte ved turistkontoret.

– De som jobber her gjør en utrolig god jobb. De står på hele dagen og gjør en kjempeinnsats.

– Over 20.000 besøkende er en økning på 43 prosent fra i fjor. Det er en fantastisk økning og rekorden hos oss i januar. Vi legger også merke til at det er veldig mange fra det kinesiske markedet som kommer hit nå. I fjor var det 350 kinesiske turister som booket aktiviteter hos oss i januar, mens i år var det over 1.000. Kineserne var på bookingtoppen hos oss i forrige måned, mens det tidligere har vært Storbritannia, forteller Hudson.

Nye tiltak på plass

Han ligger til at antallet potensielle turister som kan komme til byen er stort.

– Vi tror at dette bare er starten. En undersøkelse viser at det er over 7 millioner gjester bare fra Japan, England og Tyskland som har råd og lyst å komme til Tromsø. Det vi har hatt til nå er bare begynnelsen. Det vi må passe på fremover er å holde kvaliteten høy og fremdeles kunne tilby gode produkter, slik at vi ikke ødelegger næringen før det egentlig starter, sier reiselivssjefen.

Et av tiltakene er å korte ned ventetiden hos turistkontoret med en ny digital løsning som gjør at turistene kan booke aktiviteter og turer gjennom nettbrett.

– Til nå har de kunnet booke via appen og i skranken hos oss, men når vi får den nye løsningen på plass vil ventetiden bli kortere og vi kan ta imot flest mulig, sier Hudson.

Han legger til at tilbakemeldingene fra hotellene i byen er at også de har hatt en veldig god januar.

Venter storinnrykk

Visit Tromsø har rundt 220 medlemsbedrifter inkludert hoteller og restauranter. Til sammen finnes det 75 nordlysleverandører.

– Nordlyset er ofte grunnen til at turistene kommer hit. Deretter ønsker de å oppleve naturen og snøen, med hvalsafari, hundekjøring, reinsdyr og andre snøaktiviteter, sier Bakkeby.

– De vil oppleve noe som de ikke har anledning til å gjøre hjemme, legger Hudson til.

Ishavskatedralen, polarmuseet og andre attraksjoner er også ting turistene får med seg, men disse kommer gjerne i andre rekke. Det er først og fremst aktivitetene turistene ønsker fylle dagene med, ifølge Hudson og Bakkeby.

Februar har så langt vært roligere enn i fjor, men ettersom vinterferien i Storbritannia starter denne helgen regner Bakkeby med at pågangen neste uke blir stor.

– De siste par ukene i februar er ofte blant de travleste. Det var i hvert fall slik i fjor. Da var det rundt 2.000 besøkende innom her daglig. Det er det vi forventer fra neste uke av. Vi tror også at vi kommer til å ha en stor økning i antall turister i mars. Det kan virke som om turismen har spredt seg mer over både januar, februar og mars i år enn det gjorde i fjor, sier lederen for turistinformasjonen.