– Det er vel så viktig å få til andre trafikkregulerende tiltak som gjør at det blir færre bilreiser, sier Veronica Wiik.
Ifølge henne må kommunen og veimyndighetene tenke minst to tanker samtidig.
– En viktig del av totalpakken vil være arealplanleggingen til kommunen, sier hun.
Må endre loven for å kunne bruke drivstoffavgiften
Må ha strategi for boliger
Kommunen må ha en utbyggingsstrategi for boliger for å unngå byspredning, det må bygges tettere, gang- og sykkestinettet må bli bedre og sikrere – og kanskje må parkeringspolitikken bli langt strengere.
– Om veldig mange arbeidstakere har gratis parkering i sentrum stimulerer kanskje ikke det til økt bruk av kollektivtrafikk, påpeker Wiik.
Arbeiderpartiet: - Uten bymiljøavtale vil køene fortsette å vokse
Kraftig befolkningsvekst
De neste 14–15 årene beregnes Tromsøs befolkning å øke med 20 prosent. I Tenk Tromsøs fremtidsscenario vil det kreve 30.000 flere bilreiser per dag – dersom ingenting gjøres med våre reisevaner.
Tenk Tromsø vil at det økte transportbehovet dekkes av kollektivtrafikk, samt bedre og sikrere gang- og sykkelveier.