Remiks AS står for tømmingen av folks søppelbokser i kommunen. Driften skjer etter det såkalte «kostprinsippet» som innebærer at bedriften ikke kan ta mer penger for tømming enn hva det koster å utføre oppgaven.

– Dersom det blir dyrere for oss å utføre avfallsbehandling for de rundt 30.000 husstandene i vårt område, vil det gjenspeiles i renovasjonsavgiften, sier Bård Jørgensen, administrerende direktør i Remiks.

Siden Remiks har inngått avtale der både Tromsø kommune og Karlsøy kommune inngår, vil renovasjonsavgiften øke også for husstander i Karlsøy.

Koster 500.000 i året

Remiks har totalt 20 biler i privatmarkedet som kjører for husholdninger. I sistnevnte tjeneste har de kalkulert seg fram til en merkostnad per år på 550.000 kroner i året med den foreslåtte bompengeordningen. Økningen per husstand per år blir i så fall på 18 kroner.

– Remiks Næring vil imidlertid også merke en bomordning, presiserer Frode Lorentsen, avdelingsleder for Remiks husholdning.

Taper på drivstofføkning

Bompenger er det minste ondet for Remiks, sammenlignet med økt drivstoffavgift, vel å merke om dieselprisen øker med de antydede 6–7 kronene per liter. Med 6 kroner i økning vil drivstoffkostnadene øke med nærmere én million kroner, noe som er dobbelt så mye som anslaget med bomfinansiering.

Skjæringspunktet for Remiks går ved en økning på 3 kroner og 50 øre per liter diesel. Da ender kostnadene på 540.000 kroner i året.

En kombinasjonsordning som Høyre og Venstre har foreslått vil med bomordning, inkludert prisstigning på 3 kroner for drivstoff, gi en million kroner i kostnadsøkning.

Vurderer eldrift

Utviklingen med elbiler har foreløpig ikke gitt elektrisk drevne renovasjonsbiler, men ifølge Lorentsen er første elektriske alternativ bare to-tre år unna.

– Mercedes har varslet at i 2019–2020 vil det være mulig for søppelbiler å kjøre på elektrisk drift. Det er absolutt aktuelt for oss å gjøre. Utviklinga på området går fort, sier Lorentsen.

I dersom Remiks lykkes med å fase inn elektrisk drevne søppelbiler innen fem år, vil det være betydelige beløp å spare dersom kommunen velger en økning i drivstoffprisene istedenfor en bomordning eller en kombinasjon av de to.